POHJOIS-KARJALAN AMMATTIOPISTO VALTIMON PROSESSIKUVAUKSET
Heikkinen, Maire (2006)
Heikkinen, Maire
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kuvata osa Ammattiopisto Valtimolla tällä hetkellä käytössä ole-vista prosesseista. Prosessikuvausten tarve tuli esille laadunkehittämishankkeen yhtey-dessä, jonka tarkoituksena oli kehittää yhtenäinen laatu- ja arviointijärjestelmä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymään, johon Ammattiopisto Valtimo kuuluu. Laatutyön eri vai-heiden aikana oli aikaisemmin määritelty vaihteleva määrä prosesseja, mutta lopullista prosessien määrää ei ollut vielä päätetty. Järjestelmällinen työ prosessien kuvaamiseksi puuttui.
Työ toteutettiin yhdessä Ammattiopisto Valtimon laaturyhmän kanssa. Prosessit rajattiin kymmeneen prosessiin, joiden pohjalta laadittiin prosessikartta. Prosessikuvaukset laadit-tiin yhteistyössä laaturyhmän jäsenten kanssa. Kuvattavaksi päätettyjen prosessien sisäl-töä selvitettiin kalanruoto-tekniikan avulla, jonka jälkeen tiedot siirrettiin työnkulkukaavioi-hin. Kaavioita tukemaan laadittiin kirjalliset selosteet.
Työn tuloksena kuvattiin ydinprosessit ja kaksi aliprosessia. Oppilaitos voi hyödyntää niitä tehtäessä seuraavaa itsearviointia. Kuvauksien avulla oppilaitos voi kehittää prosesseja ja löytää yhtymäkohdat Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän prosesseihin.
Työ toteutettiin yhdessä Ammattiopisto Valtimon laaturyhmän kanssa. Prosessit rajattiin kymmeneen prosessiin, joiden pohjalta laadittiin prosessikartta. Prosessikuvaukset laadit-tiin yhteistyössä laaturyhmän jäsenten kanssa. Kuvattavaksi päätettyjen prosessien sisäl-töä selvitettiin kalanruoto-tekniikan avulla, jonka jälkeen tiedot siirrettiin työnkulkukaavioi-hin. Kaavioita tukemaan laadittiin kirjalliset selosteet.
Työn tuloksena kuvattiin ydinprosessit ja kaksi aliprosessia. Oppilaitos voi hyödyntää niitä tehtäessä seuraavaa itsearviointia. Kuvauksien avulla oppilaitos voi kehittää prosesseja ja löytää yhtymäkohdat Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän prosesseihin.