Lähiruoan käytön mahdollisuudet matkailuyritysten ruokapalveluissa Kainuussa ja Koillismaalla
Kemppainen, Anu (2008)
Kemppainen, Anu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lähiruoan nykytila, mahdollisuudet ja esteet matkailuyritysten ravintoloiden
raaka-aineena. Kuinka suhtaudutaan lähiruoan käyttöön ja minkälaisilla perusteilla raaka-aine hankintoja
tehdään sekä minkälaisia lähiruokatuotteita toimipaikoissa on käytössä tai olisivat valmiit käyttämään. Lähiruoka
määritellään olevan ruokatuotantoa ja kulutusta, joka käyttää oman alueen raaka-aineita ja tuotantopanoksia.
Opinnäytetyössä käytettiin lähdeaineistona ruokapalveluita ja markkinointia käsittelevää kirjallisuutta sekä tutkimuksia,
joita oli tehty suurkeittiöiden, maatilamatkailuyritysten ja kaupan lähiruoan käytön mahdollisuuksista sekä
kuluttajien suhtautumisesta lähiruokaan. Ruokapalvelun toimiala määräytyy asiakaskunnan ja toimintamuodon
mukaan. Toimiala on hyvin monimuotoinen vaihdellen erityispalveluiden päivittäisestä ravitsemispalvelusta asiakkaan
valitsemiin elämyspalveluihin. Markkinoilla lähiruoan kanssa kilpailevat oman maan valtakunnallinen ruokatuotanto
sekä tuontiruoka. Lähiruokamarkkinat toimivat, jos tuotteisiin onnistutaan saamaan lisäarvoa, josta
markkinat ovat kiinnostuneet raaka-aineen, jalostuksen, palvelun ja markkinoinnin avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastateltavaksi valittiin matkailuyrityksien, poislukien
maatilamatkailuyritykset, ravintolapalveluista ja hankinnoista vastaavia henkilöitä Kainuusta ja Koillismaalta. Tutkimus
toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, fenomenografista tutkimusotetta soveltaen. Haastattelun
runko laadittiin teoriassa käsitellyn kilpailuedun ja ruokapalveluiden teorian pohjalta.
Tutkimuksen tulosten mukaan ongelmat saatavuudessa nousivat esille käytön esteinä. Tuotteen ominaisuuksia
pidettiin tärkeimpänä kilpailuetuna. Laadukkaasta lähiruokatuotteesta ollaan valmiita maksamaan, jos sillä koetaan
olevan lisäarvoa tuova vaikutus, jota pystytään hyödyntämään markkinoinnissa. Yhdeksi merkittäväksi laadun
tekijäksi mainittiin myös luottamus lähiruokatuotteiden toimittajaan.
Lähiruoan käytön lisäämiseksi ja mahdollistamiseksi matkailun ruokapalveluissa olisi lähiruoan tuottajien panostettava
tuotekehittelyyn sekä tuotteidensa aktiiviseen markkinointiin ja myyntiin. Yhteistyön luominen lähiruoan
tuottajan ja tilaajan välille olisi myös yksi edistysaskel lähiruoan käytön lisäämiseksi.
raaka-aineena. Kuinka suhtaudutaan lähiruoan käyttöön ja minkälaisilla perusteilla raaka-aine hankintoja
tehdään sekä minkälaisia lähiruokatuotteita toimipaikoissa on käytössä tai olisivat valmiit käyttämään. Lähiruoka
määritellään olevan ruokatuotantoa ja kulutusta, joka käyttää oman alueen raaka-aineita ja tuotantopanoksia.
Opinnäytetyössä käytettiin lähdeaineistona ruokapalveluita ja markkinointia käsittelevää kirjallisuutta sekä tutkimuksia,
joita oli tehty suurkeittiöiden, maatilamatkailuyritysten ja kaupan lähiruoan käytön mahdollisuuksista sekä
kuluttajien suhtautumisesta lähiruokaan. Ruokapalvelun toimiala määräytyy asiakaskunnan ja toimintamuodon
mukaan. Toimiala on hyvin monimuotoinen vaihdellen erityispalveluiden päivittäisestä ravitsemispalvelusta asiakkaan
valitsemiin elämyspalveluihin. Markkinoilla lähiruoan kanssa kilpailevat oman maan valtakunnallinen ruokatuotanto
sekä tuontiruoka. Lähiruokamarkkinat toimivat, jos tuotteisiin onnistutaan saamaan lisäarvoa, josta
markkinat ovat kiinnostuneet raaka-aineen, jalostuksen, palvelun ja markkinoinnin avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastateltavaksi valittiin matkailuyrityksien, poislukien
maatilamatkailuyritykset, ravintolapalveluista ja hankinnoista vastaavia henkilöitä Kainuusta ja Koillismaalta. Tutkimus
toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, fenomenografista tutkimusotetta soveltaen. Haastattelun
runko laadittiin teoriassa käsitellyn kilpailuedun ja ruokapalveluiden teorian pohjalta.
Tutkimuksen tulosten mukaan ongelmat saatavuudessa nousivat esille käytön esteinä. Tuotteen ominaisuuksia
pidettiin tärkeimpänä kilpailuetuna. Laadukkaasta lähiruokatuotteesta ollaan valmiita maksamaan, jos sillä koetaan
olevan lisäarvoa tuova vaikutus, jota pystytään hyödyntämään markkinoinnissa. Yhdeksi merkittäväksi laadun
tekijäksi mainittiin myös luottamus lähiruokatuotteiden toimittajaan.
Lähiruoan käytön lisäämiseksi ja mahdollistamiseksi matkailun ruokapalveluissa olisi lähiruoan tuottajien panostettava
tuotekehittelyyn sekä tuotteidensa aktiiviseen markkinointiin ja myyntiin. Yhteistyön luominen lähiruoan
tuottajan ja tilaajan välille olisi myös yksi edistysaskel lähiruoan käytön lisäämiseksi.