Kaarinan kaupungin katujen kunto
Kavisto, Raikko (2010)
Kavisto, Raikko
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041915
Tiivistelmä
Katujen kunnossapidon tavoitteena on mahdollistaa liikkuminen hoidon ja ylläpidon keinoin niin, että se olisi turvallista ja joustavaa eri olosuhteissa ympäri vuoden. Sen merkitys on korostunut kasvavien liikennemäärien myötä.
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty pääosin kesäkaudella suoritettavaa kunnossapitoa ylläpidon keinoin. Ensin on selvitetty ylläpidon määrittelyä teiden, kuivatuksen, liikennemerkkien, tiemerkintöjen ja muiden teihin liittyvien osien osalta. Sen jälkeen on esitelty Kaarinan kaupungin kunnossapitovastuulla olevien omien teiden ja katujen nykyinen kunto ja yleistä tilannetta.
Tarkastuksen alla olevat kadut ja niiden vauriot havainnoitiin silmämääräisesti ja mitattiin tarvittaessa mittapyörällä. Muutamilla sorateiden osuuksilla suoritettiin myös kantavuus-mittauksia. Tärkeimmät havainnoitavat vauriot olivat päällystettyjen teiden pintavauriot, kuten halkeamat, asfalttireiät, painumat, kohoumat ja urautuminen. Havaituille epäkohdille määriteltiin vaurioluokitus huonokuntoisimmista asiallisessa kunnossa oleviin, asteikolla yhdestä neljään. Lisäksi on pohdittu syitä, jotka aiheuttavat kyseessä olevia vaurioita, mitä sen seurauksena voi tapahtua ja mitkä ovat sopivimpia toimenpiteitä vaurioiden korjaamiseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että kunnossapito on ollut melko kohtuullista, mutta korjattavia tai kokonaan uusittavia kohteita löytyy edelleen. Kriittisimpiin vaurioihin on reagoitu välittömästi havaitsemisen jälkeen, jos vain mahdollista.
Kartoitustyön pohjustus aloitettiin vuoden 2008 keväällä erilaisilla selvitystöillä. Itse kartoitus ja havaintojen esittäminen lopullisessa muodossaan valmistui syksyllä 2009. Apuna on käytetty mm. Tiehallinnon materiaaleja, Lemminkäinen Oy:n tekemää kuntokartoitusta vuodelta 1996 ja kaupungin omaa aikaisempaa materiaalia, mm. keskeneräiseksi jäänyttä katukortistoa, jota on myös päivitetty nykyiseen muotoonsa tämän työn johdosta.
Työn tilaajana olivat Kaarinan kaupungin ympäristöpalvelut.
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty pääosin kesäkaudella suoritettavaa kunnossapitoa ylläpidon keinoin. Ensin on selvitetty ylläpidon määrittelyä teiden, kuivatuksen, liikennemerkkien, tiemerkintöjen ja muiden teihin liittyvien osien osalta. Sen jälkeen on esitelty Kaarinan kaupungin kunnossapitovastuulla olevien omien teiden ja katujen nykyinen kunto ja yleistä tilannetta.
Tarkastuksen alla olevat kadut ja niiden vauriot havainnoitiin silmämääräisesti ja mitattiin tarvittaessa mittapyörällä. Muutamilla sorateiden osuuksilla suoritettiin myös kantavuus-mittauksia. Tärkeimmät havainnoitavat vauriot olivat päällystettyjen teiden pintavauriot, kuten halkeamat, asfalttireiät, painumat, kohoumat ja urautuminen. Havaituille epäkohdille määriteltiin vaurioluokitus huonokuntoisimmista asiallisessa kunnossa oleviin, asteikolla yhdestä neljään. Lisäksi on pohdittu syitä, jotka aiheuttavat kyseessä olevia vaurioita, mitä sen seurauksena voi tapahtua ja mitkä ovat sopivimpia toimenpiteitä vaurioiden korjaamiseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että kunnossapito on ollut melko kohtuullista, mutta korjattavia tai kokonaan uusittavia kohteita löytyy edelleen. Kriittisimpiin vaurioihin on reagoitu välittömästi havaitsemisen jälkeen, jos vain mahdollista.
Kartoitustyön pohjustus aloitettiin vuoden 2008 keväällä erilaisilla selvitystöillä. Itse kartoitus ja havaintojen esittäminen lopullisessa muodossaan valmistui syksyllä 2009. Apuna on käytetty mm. Tiehallinnon materiaaleja, Lemminkäinen Oy:n tekemää kuntokartoitusta vuodelta 1996 ja kaupungin omaa aikaisempaa materiaalia, mm. keskeneräiseksi jäänyttä katukortistoa, jota on myös päivitetty nykyiseen muotoonsa tämän työn johdosta.
Työn tilaajana olivat Kaarinan kaupungin ympäristöpalvelut.