TILITOIMISTON KIRJANPITOPROSESSI
Korhonen, Irina (2008)
Korhonen, Irina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041892
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tilitoimistossa tehtävää kirjanpitoprosessia voisi kehittää.
Kyseessä on pilottihanke. Työ on pohjana tulevaisuudessa kirjanpitoprosessin edelleen kehittämisessä.
Toimeksiantajan asettamat tavoitteet olivat lähtökohtana opinnäytetyölle.
Opinnäytetyön teoriaosa koostui laadusta ja laatujärjestelmistä. Kirjanpitoprosessi on tilitoimiston avainprosessi,
joten työ aloitettiin sen kuvaamisesta. Prosessikuvauksen laadintaa varten perehdyttiin prosessiajattelun
ja prosessikuvaksen teoriaan. Kirjanpitoprosessiin liittyvien lomakkeiden kehittely ja käyttöön otto olivat
osa opinnäytetyötä.
Kirjanpitoprosessin kuvaus ja lomakkeet laadittiin tilitoimiston kirjanpitäjiä ja johtoa varten. Prosessin kuvaamisen
kautta käytiin läpi koko kirjanpitoprosessin toiminta ja sen toimivuuteen vaikuttavat tekijät. Nykytilan
kartoitus ja kehittämiskohteiden löytäminen oli aloitus tälle työlle. Tulevaisuudessa kehittäminen keskittyy
havaittujen kehittämiskohteiden parantamiseen ja jatkuvaan prosessin seurantaan sekä laadun kehittämiseen.
Opinnäytetyössä laaditut työohjeet ja lomakkeet on otettu käyttöön tilitoimistossa. Prosessin toimintaa tullaan
seuraamaan tulevaisuudessa.
Kyseessä on pilottihanke. Työ on pohjana tulevaisuudessa kirjanpitoprosessin edelleen kehittämisessä.
Toimeksiantajan asettamat tavoitteet olivat lähtökohtana opinnäytetyölle.
Opinnäytetyön teoriaosa koostui laadusta ja laatujärjestelmistä. Kirjanpitoprosessi on tilitoimiston avainprosessi,
joten työ aloitettiin sen kuvaamisesta. Prosessikuvauksen laadintaa varten perehdyttiin prosessiajattelun
ja prosessikuvaksen teoriaan. Kirjanpitoprosessiin liittyvien lomakkeiden kehittely ja käyttöön otto olivat
osa opinnäytetyötä.
Kirjanpitoprosessin kuvaus ja lomakkeet laadittiin tilitoimiston kirjanpitäjiä ja johtoa varten. Prosessin kuvaamisen
kautta käytiin läpi koko kirjanpitoprosessin toiminta ja sen toimivuuteen vaikuttavat tekijät. Nykytilan
kartoitus ja kehittämiskohteiden löytäminen oli aloitus tälle työlle. Tulevaisuudessa kehittäminen keskittyy
havaittujen kehittämiskohteiden parantamiseen ja jatkuvaan prosessin seurantaan sekä laadun kehittämiseen.
Opinnäytetyössä laaditut työohjeet ja lomakkeet on otettu käyttöön tilitoimistossa. Prosessin toimintaa tullaan
seuraamaan tulevaisuudessa.