Suomessa toteutettuja yläkouluikäisten nuorten mielenterveyden edistämiseen kehitettyjä ohjelmia
Jylkkä, Mirja; Rytkönen, Päivi (2010)
Jylkkä, Mirja
Rytkönen, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031874
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmat, joista yleisimpiin kuuluu masennus, ovat lisääntyneet ja vaikeutuneet maailmanlaajuisesti. Masennuksen esiintyminen lisääntyy nuoruudessa merkittävästi. Yleisesti hoitoon hakeudutaan myöhään, jolloin oireet ovat ehtineet vaikeutua. Varhaisen puuttumisen keinoin pyritään nuorten ongelmien havaitsemiseen ja ratkaisun löytämiseen mahdollisimman varhain. Ennaltaehkäisevä toiminta eli preventio ja korjaava toiminta eli interventio ovat olennaiset osat varhaista puuttumista. Kouluyhteisössä mielenterveyden edistämisen tehtävänä nähdään sosiaalisen ja emotionaalisen kasvun ja kehityksen tukeminen oppilaiden elämässä. Oppilaita tulee viipymättä auttaa mielenterveysongelmien ilmetessä.
Projektin tarkoituksena oli koota tietopaketti Suomessa toteutetuista yläkouluikäisille nuorille kehitetyistä mielenterveyttä edistävistä ohjelmista. Tarkoituksena oli helpottaa sopivan ohjelman löytämistä kouluyhteisöön sovellettavaksi. Tarve opinnäytetyöllemme nousi työelämän kokemuksesta lähtöisin, sillä nuorten mielenterveyden edistämiseen käytettyjä ohjelmia ei oltu aiemmin koottu mihinkään yhtenäiseksi tuotokseksi.
Tuotokseemme valikoitui kahdeksan mielenterveyttä edistävää ohjelmaa, joiden kohderyhmänä olivat yläkouluikäiset nuoret ja opetus tapahtui pääasiallisesti kouluyhteisössä. Kokosimme kaksi erillistä lii-tetaulukkoa ohjelmien käsittelemien keskeisten sisältöalueiden hahmottamisen helpottamiseksi. Liitimme tuotokseen osion, jossa syvensimme tietoa ohjelmissa käytetyistä keskeisistä opetusmuodoista ja oppimateriaaleista. Tuotoksen tavoitteena on toimia työvälineenä, joka helpottaa nuorten mielenterveyttä edistävien ohjelmien hyödyntämisessä ja sitä kautta kouluyhteisön valmiuksien kehittämisessä nuorten mielenterveyttä edistävään työhön. Opinnäytetyömme palvelee Kuopion alueen kouluyhteisöjä sekä nuoria perheineen ja sitä voi hyödyntää hakuteoksena monenlaisiin hankkeisiin, joissa pyritään nuorten mielenterveyden edistämiseen.
Tutkimustietoa tulisi lisätä sekä nuorten mielenterveyttä, että mielenterveyttä edistäviä ohjelmia koskien. Tutkimustulosten pohjalta saatua tietoa tulisi hyödyntää ohjelmien kehittämisessä entistä paremmin kohderyhmää palvelevaksi. Mielenterveyttä edistäviä ohjelmia olisi jatkossakin hyvä kartoittaa yhtenäiseksi tuotokseksi. Näkökulmaa voi laajentaa käsittelemällä ikäryhmiä aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen.
Projektin tarkoituksena oli koota tietopaketti Suomessa toteutetuista yläkouluikäisille nuorille kehitetyistä mielenterveyttä edistävistä ohjelmista. Tarkoituksena oli helpottaa sopivan ohjelman löytämistä kouluyhteisöön sovellettavaksi. Tarve opinnäytetyöllemme nousi työelämän kokemuksesta lähtöisin, sillä nuorten mielenterveyden edistämiseen käytettyjä ohjelmia ei oltu aiemmin koottu mihinkään yhtenäiseksi tuotokseksi.
Tuotokseemme valikoitui kahdeksan mielenterveyttä edistävää ohjelmaa, joiden kohderyhmänä olivat yläkouluikäiset nuoret ja opetus tapahtui pääasiallisesti kouluyhteisössä. Kokosimme kaksi erillistä lii-tetaulukkoa ohjelmien käsittelemien keskeisten sisältöalueiden hahmottamisen helpottamiseksi. Liitimme tuotokseen osion, jossa syvensimme tietoa ohjelmissa käytetyistä keskeisistä opetusmuodoista ja oppimateriaaleista. Tuotoksen tavoitteena on toimia työvälineenä, joka helpottaa nuorten mielenterveyttä edistävien ohjelmien hyödyntämisessä ja sitä kautta kouluyhteisön valmiuksien kehittämisessä nuorten mielenterveyttä edistävään työhön. Opinnäytetyömme palvelee Kuopion alueen kouluyhteisöjä sekä nuoria perheineen ja sitä voi hyödyntää hakuteoksena monenlaisiin hankkeisiin, joissa pyritään nuorten mielenterveyden edistämiseen.
Tutkimustietoa tulisi lisätä sekä nuorten mielenterveyttä, että mielenterveyttä edistäviä ohjelmia koskien. Tutkimustulosten pohjalta saatua tietoa tulisi hyödyntää ohjelmien kehittämisessä entistä paremmin kohderyhmää palvelevaksi. Mielenterveyttä edistäviä ohjelmia olisi jatkossakin hyvä kartoittaa yhtenäiseksi tuotokseksi. Näkökulmaa voi laajentaa käsittelemällä ikäryhmiä aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen.