EDUNVALVONTATILANTEIDEN HOITAMINEN PANKIN NÄKÖKULMASTA
Kemppainen, Jenni (2008)
Kemppainen, Jenni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031867
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka pankkitoimihenkilöiden tulee toimia erilaisissa edunvalvontatilanteissa
sekä holhoustoimilain että pankin omien toimintaohjeiden mukaisesti.
Teoriatausta koostuu holhoustoimilaista sekä pankin toimintaohjeista. Aihealue on rajattu koskemaan vain täysiikäisiä,
joille on määrätty edunvalvoja tai joiden toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai jotka on julistettu vajaavaltaisiksi.
Holhoustoimi auttaa ihmisiä, jotka tarvitsevat eri syistä apua omaisuutensa hoidossa. Syitä voivat olla alaikäisyys,
sairaus, henkisen toiminnan kehittymättömyys tai henkilö on tuntemattomassa paikassa, mutta hänen omaisuutensa
vaatii hoitoa. Holhoustoimen tehtävänä on järjestää asiat niin, että jokainen, jonka omaisuusasiat tarvitsevat
hoitoa edellä mainituista syistä, saa valvotun ja turvallisen palvelun. Päämiehen tulisi voida nauttia edunvalvontaan
määräämisen jälkeenkin omaisuudestaan yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö pyrittiin laatimaan siten, että se helpottaisi pankissa työskenteleviä hoitamaan erilaisia edunvalvontatilanteita
lain vaatimalla tavalla. Opinnäytetyöhön on otettu konkreettisia edunvalvontatapauksia, joita on analysoitu
pankin näkökulmasta. Suurimmassa osassa edunvalvontatilanteissa pankin toimihenkilöt asioivat edunvalvojan
kanssa. Poikkeustapauksissa sekä tavanomaisissa ja merkitykseltään vähäisissä tilanteissa asiointi voi tapahtua
päämiehen itsensä kanssa. Tiettyihin tilanteisiin edunvalvojat tarvitsevat maistraatin luvan asioidessaan päämiehen
lukuun ja pankin toimihenkilöiden tulee olla tietoisia, miten eri tilanteissa voi toimia. Tulkintamahdollisuuksien
ja ongelmien välttämiseksi voivat pankkitoimihenkilöt pyytää apua holhousviranomaisilta.
sekä holhoustoimilain että pankin omien toimintaohjeiden mukaisesti.
Teoriatausta koostuu holhoustoimilaista sekä pankin toimintaohjeista. Aihealue on rajattu koskemaan vain täysiikäisiä,
joille on määrätty edunvalvoja tai joiden toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai jotka on julistettu vajaavaltaisiksi.
Holhoustoimi auttaa ihmisiä, jotka tarvitsevat eri syistä apua omaisuutensa hoidossa. Syitä voivat olla alaikäisyys,
sairaus, henkisen toiminnan kehittymättömyys tai henkilö on tuntemattomassa paikassa, mutta hänen omaisuutensa
vaatii hoitoa. Holhoustoimen tehtävänä on järjestää asiat niin, että jokainen, jonka omaisuusasiat tarvitsevat
hoitoa edellä mainituista syistä, saa valvotun ja turvallisen palvelun. Päämiehen tulisi voida nauttia edunvalvontaan
määräämisen jälkeenkin omaisuudestaan yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö pyrittiin laatimaan siten, että se helpottaisi pankissa työskenteleviä hoitamaan erilaisia edunvalvontatilanteita
lain vaatimalla tavalla. Opinnäytetyöhön on otettu konkreettisia edunvalvontatapauksia, joita on analysoitu
pankin näkökulmasta. Suurimmassa osassa edunvalvontatilanteissa pankin toimihenkilöt asioivat edunvalvojan
kanssa. Poikkeustapauksissa sekä tavanomaisissa ja merkitykseltään vähäisissä tilanteissa asiointi voi tapahtua
päämiehen itsensä kanssa. Tiettyihin tilanteisiin edunvalvojat tarvitsevat maistraatin luvan asioidessaan päämiehen
lukuun ja pankin toimihenkilöiden tulee olla tietoisia, miten eri tilanteissa voi toimia. Tulkintamahdollisuuksien
ja ongelmien välttämiseksi voivat pankkitoimihenkilöt pyytää apua holhousviranomaisilta.