PALVELUN TUOTTEISTAMINEN MAINOSTOIMISTO B2B OY:LLE
Heikkinen, Tomi (2008)
Heikkinen, Tomi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Mainostoimisto B2B Oy:n palveluja ja markkinointia. Työn tavoitteena
oli luoda Mainostoimisto B2B Oy:lle uusi palvelutuote tuotteistamisen avulla. Opinnäytetyön keskeinen tehtävä
oli vastata seuraavaan kysymykseen: miten sellainen palvelukokonaisuus, joka tuottaa yksilöllisen ja ainutlaatuisen
lopputuloksen, voidaan tuotteistaa helpommin lähestyttäväksi ja tehokkaasti tuotetuksi palvelulliseksi tuotteeksi
vaarantamatta palvelun lopputuloksen ainutlaatuista kuvaa?
Työn teoreettinen viitekehys koostuu asiantuntijapalvelun markkinoinnista ja tuotteistamisesta. Tuotteistamisen
lähtökohtia tarkastellessa huomioitiin asiakashyötyjen lisäksi tuotteistettavan palvelun sopivuus Mainostoimisto
B2B Oy:n strategiaan. Lähtökohtien selvittämisen jälkeen palvelupaketti määriteltiin, nimettiin ja sen tuotantoprosessi
kuvattiin. Hinnoittelun ja markkinoinnin suunnittelun jälkeen palvelusta laadittiin myynnin tueksi esite,
jonka avulla palvelu konkretisoitiin. Esitteen laatimisen yhteydessä palvelulle luotiin graafinen ilme.
Opinnäytetyön tuloksena Mainostoimisto B2B Oy:lle luotiin uusi palvelutuote, B2B-Basic. Palvelun lopputuloksena
asiakasyritys saa vakuuttavan visuaalisen ilmeen, kotisivut sekä painetut yritysesitteet ja käyntikortit. Opinnäytetyötä
voidaan Mainostoimisto B2B Oy:ssä hyödyntää jatkossa myös muiden palvelujen kehittämisessä ja
uusien palvelukokonaisuuksien tuotteistamisessa.
oli luoda Mainostoimisto B2B Oy:lle uusi palvelutuote tuotteistamisen avulla. Opinnäytetyön keskeinen tehtävä
oli vastata seuraavaan kysymykseen: miten sellainen palvelukokonaisuus, joka tuottaa yksilöllisen ja ainutlaatuisen
lopputuloksen, voidaan tuotteistaa helpommin lähestyttäväksi ja tehokkaasti tuotetuksi palvelulliseksi tuotteeksi
vaarantamatta palvelun lopputuloksen ainutlaatuista kuvaa?
Työn teoreettinen viitekehys koostuu asiantuntijapalvelun markkinoinnista ja tuotteistamisesta. Tuotteistamisen
lähtökohtia tarkastellessa huomioitiin asiakashyötyjen lisäksi tuotteistettavan palvelun sopivuus Mainostoimisto
B2B Oy:n strategiaan. Lähtökohtien selvittämisen jälkeen palvelupaketti määriteltiin, nimettiin ja sen tuotantoprosessi
kuvattiin. Hinnoittelun ja markkinoinnin suunnittelun jälkeen palvelusta laadittiin myynnin tueksi esite,
jonka avulla palvelu konkretisoitiin. Esitteen laatimisen yhteydessä palvelulle luotiin graafinen ilme.
Opinnäytetyön tuloksena Mainostoimisto B2B Oy:lle luotiin uusi palvelutuote, B2B-Basic. Palvelun lopputuloksena
asiakasyritys saa vakuuttavan visuaalisen ilmeen, kotisivut sekä painetut yritysesitteet ja käyntikortit. Opinnäytetyötä
voidaan Mainostoimisto B2B Oy:ssä hyödyntää jatkossa myös muiden palvelujen kehittämisessä ja
uusien palvelukokonaisuuksien tuotteistamisessa.