VUOKATIN HIIHTOTUNNELIN KÄYTTÄJÄPROFIILI JA ASIAKASTYYTYVÄISYYS
Leinonen, Salla; Virta, Eija-Liisa (2009)
Leinonen, Salla
Virta, Eija-Liisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vuokatin hiihtotunnelin suomalaisten käyttäjien profiili sekä tyytyväisyys tarjottaviin olosuhteisiin ja palveluihin. Tarkoituksena oli näiden tietojen pohjalta tarjota toimeksiantajalle konk-reettisia parannusehdotuksia palvelujen, hiihto-olosuhteiden ja hiihtoympäristön kehittämiseksi. Työn toimek-siantajana toimi Snowpolis Oy.
Työn teoriaosuudessa käsitellään suomalaisten liikuntaa, liikuntakäyttäytymistä, kuluttajakäyttäytymistä, palvelu-tuotetta ja asiakastyytyväisyyttä. Tarkemmin kerrotaan suomalaisten hiihtotottumuksista sekä hiihtoharrastukseen vaikuttavista motiiveista ja esteistä. Lisäksi käsitellään kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, palvelutuot-teen osia ja erityispiirteitä sekä palvelun laatua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin marras-joulukuussa 2008 kysely-lomakkeen avulla Vuokatin hiihtotunnelissa. Vastauksia saatiin 118 kappaletta. Tutkimuksen perusjoukon muo-dostivat kaikki Vuokatin hiihtotunnelin suomalaiset käyttäjät. Kysely oli esillä hiihtotunnelin lipunmyyntipisteellä. Kaikilla halukkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn.
Eniten vastauksia saatiin kuntohiihtäjien ryhmästä. Tutkimuksen perusteella ahkerimmin hiihtotunnelia käyttivät keski-ikäiset miehet. Yleisin motiivi harrastaa hiihtoa oli kunnon kohottaminen. Lisäksi kilpahiihtäjät kokivat myös itsensä toteuttamisen yhtenä hiihtämisen motiivina. Selvästi tärkeimmät tekijät hiihtotunnelissa hiihdettäes-sä olivat kunnon kohottaminen ja terveyden ylläpito. Hiihtämistä vaikeuttivat eniten etäisyys suorituspaikalle ja ajanpuute.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä hiihtotunnelin toimintaan. Hiihto-olosuhteisiin oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta hiihtoympäristön viihtyvyyteen sekä ilman ja lumen laatuun oltiin hieman tyytymättö-miä. Suurin osa vastaajista piti hiihtotunnelin hintatasoa tyydyttävänä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään suomalaisten liikuntaa, liikuntakäyttäytymistä, kuluttajakäyttäytymistä, palvelu-tuotetta ja asiakastyytyväisyyttä. Tarkemmin kerrotaan suomalaisten hiihtotottumuksista sekä hiihtoharrastukseen vaikuttavista motiiveista ja esteistä. Lisäksi käsitellään kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, palvelutuot-teen osia ja erityispiirteitä sekä palvelun laatua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin marras-joulukuussa 2008 kysely-lomakkeen avulla Vuokatin hiihtotunnelissa. Vastauksia saatiin 118 kappaletta. Tutkimuksen perusjoukon muo-dostivat kaikki Vuokatin hiihtotunnelin suomalaiset käyttäjät. Kysely oli esillä hiihtotunnelin lipunmyyntipisteellä. Kaikilla halukkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn.
Eniten vastauksia saatiin kuntohiihtäjien ryhmästä. Tutkimuksen perusteella ahkerimmin hiihtotunnelia käyttivät keski-ikäiset miehet. Yleisin motiivi harrastaa hiihtoa oli kunnon kohottaminen. Lisäksi kilpahiihtäjät kokivat myös itsensä toteuttamisen yhtenä hiihtämisen motiivina. Selvästi tärkeimmät tekijät hiihtotunnelissa hiihdettäes-sä olivat kunnon kohottaminen ja terveyden ylläpito. Hiihtämistä vaikeuttivat eniten etäisyys suorituspaikalle ja ajanpuute.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä hiihtotunnelin toimintaan. Hiihto-olosuhteisiin oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta hiihtoympäristön viihtyvyyteen sekä ilman ja lumen laatuun oltiin hieman tyytymättö-miä. Suurin osa vastaajista piti hiihtotunnelin hintatasoa tyydyttävänä.