ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS OJAVUON TAIMITARHALLE
Ojavuo, Tuomas (2008)
Ojavuo, Tuomas
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031840
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Ojavuon Taimitarhan Kajaanin toimipisteen asiakastyytyväisyys. Kyseiseen
yritykseen ei ole koskaan aikaisemmin tehty asiakastyytyväisyyden mittausta. Tavoitteena oli saada selville
mitä asiakkaat pitävät arvossaan laadukkaassa puutarha-alan yrityksessä. Vastaajilta pyydettiin arviota Ojavuon
Taimitarhan tuotteista, myymälästä ja asiakaspalvelusta. Tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esiin sellaisia kohtia,
joista Ojavuon Taimitarha voisi saada kehittämisideoita sekä laadun parannuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena vuonna 2007 toukokuusta juhannukseen, eli suurimman
puutarhasesongin aikaan. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka asiakkaat saivat itse täyttää muun asioinnin
ohessa. Kyselyyn vastanneita ei valikoitu mitenkään. Vastaajien kynnystä täyttää lomake madallettiin arvonnalla.
He, jotka palauttivat kokonaan täytetyn lomakkeen ja jättivät myös yhteystietonsa, saivat osallistua arvontaan.
Tämän arvonnan palkintona oli 200 euron lahjakortti Ojavuon Taimitarhalle. Tutkimukseen osallistui
153 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että Ojavuon Taimitarhaan oltiin keskimäärin hyvin tai erinomaisen tyytyväisiä. Erityisesti
tarjonnan monipuolisuus ja aukioloajat saivat erinomaiset arvosanat. Vastaajat arvostivat yleisesti puutarhaliikkeissä
tuotteiden laatua, palvelua, tarjonnan laajuutta ja aikaisempia kokemuksia kyseisestä paikasta. Tutkimuksesta
selvisi myös että ikäluokkien välillä oli tilastollisesti erittäin merkittävä ero rahankäytössä. Peräti 62 % alle 50
euron ostoksista oli alle 30-vuotiaiden tekemiä. 86 % 31 – 50 vuotiaiden tekemistä ostoksista oli yli 50 euroa. Ikäluokkien
välillä oli tilastollisesti merkittävä ero vierailutiheydessä. 35 % alle 30-vuotiaista oli ensimmäisellä vierailullaan.
Peräti 92 % yli 51-vuotiaista kävi yli 2 kertaa vuodessa.
yritykseen ei ole koskaan aikaisemmin tehty asiakastyytyväisyyden mittausta. Tavoitteena oli saada selville
mitä asiakkaat pitävät arvossaan laadukkaassa puutarha-alan yrityksessä. Vastaajilta pyydettiin arviota Ojavuon
Taimitarhan tuotteista, myymälästä ja asiakaspalvelusta. Tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esiin sellaisia kohtia,
joista Ojavuon Taimitarha voisi saada kehittämisideoita sekä laadun parannuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena vuonna 2007 toukokuusta juhannukseen, eli suurimman
puutarhasesongin aikaan. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka asiakkaat saivat itse täyttää muun asioinnin
ohessa. Kyselyyn vastanneita ei valikoitu mitenkään. Vastaajien kynnystä täyttää lomake madallettiin arvonnalla.
He, jotka palauttivat kokonaan täytetyn lomakkeen ja jättivät myös yhteystietonsa, saivat osallistua arvontaan.
Tämän arvonnan palkintona oli 200 euron lahjakortti Ojavuon Taimitarhalle. Tutkimukseen osallistui
153 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että Ojavuon Taimitarhaan oltiin keskimäärin hyvin tai erinomaisen tyytyväisiä. Erityisesti
tarjonnan monipuolisuus ja aukioloajat saivat erinomaiset arvosanat. Vastaajat arvostivat yleisesti puutarhaliikkeissä
tuotteiden laatua, palvelua, tarjonnan laajuutta ja aikaisempia kokemuksia kyseisestä paikasta. Tutkimuksesta
selvisi myös että ikäluokkien välillä oli tilastollisesti erittäin merkittävä ero rahankäytössä. Peräti 62 % alle 50
euron ostoksista oli alle 30-vuotiaiden tekemiä. 86 % 31 – 50 vuotiaiden tekemistä ostoksista oli yli 50 euroa. Ikäluokkien
välillä oli tilastollisesti merkittävä ero vierailutiheydessä. 35 % alle 30-vuotiaista oli ensimmäisellä vierailullaan.
Peräti 92 % yli 51-vuotiaista kävi yli 2 kertaa vuodessa.