ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS FINFUN OY:N PALVELUNTUOTTAJILLE
Kostama, Suvi; Makkonen, Katja (2008)
Kostama, Suvi
Makkonen, Katja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää FinFun Oy:n toiminnallista ja teknistä laatua, palveluympäristöä,
varausjärjestelmän toimivuutta, palveluntuottajien odotuksia ja kokemuksia heidän saamastaan palvelusta
ja yleistä mielikuvaa yhdistyneestä Lomarengas FinFun Oy:stä. Tutkimuksen teoriaosuudessa
käsitellään palvelua, asiakastyytyväisyyttä, palvelujen markkinointia ja mielikuvan muodostumista, jotka
kaikki olivat olennaisena osana tutkimusta.
Tutkimuksen toimeksiantaja on FinFun Oy, joka on Lomarengas Oy:n omistama tytäryhtiö. FinFun Oy
toimii loma-asuntojen vuokrausvälittäjänä Rukalla, Tahkolla ja Vuokatissa. Tarjontaan kuuluu myös
kuljetus-, majoitus- ja ohjelmapalveluja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli tilastollisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin lähettämällä
kyselylomake 401 palveluntuottajalle (loma-asuntojen omistajat), joilla oli voimassaoleva majoitusvälityssopimus
FinFun Oy:n kanssa. Kyselylomakkeita palautui 174 kappaletta, joten vastausprosentiksi
saatiin 43.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vastaajat olivat pääasiallisesti tyytyväisiä FinFun Oy:n toiminnalliseen
ja tekniseen laatuun, sen palveluympäristöön ja varausjärjestelmän toimivuuteen. Vastaajat antoivat
näiden asioiden avoimiin kysymyksiin kuitenkin melko paljon kehitysehdotuksia, joista voi olla apua
FinFun Oy:n toiminnan kehittämistä suunniteltaessa. Vastaajien odotukset FinFun Oy:n toiminnasta
eivät olleet täyttyneet miltään osin täysin kokemusten mukaisesti. FinFun Oy:n mielikuvaa kartoitettaessa
havaittiin, että mielikuvat FinFun Oy:stä ovat melko hajanaisia, mutta myönteisiä. Vastaajat arvioivat
FinFun Oy:n ja Lomarengas Oy:n yhdistymisen vaikuttavan myönteisesti välitystoimintaan jatkossa.
Tutkimuksen tavoitteet täyttyivät, sillä tutkimuksen avulla FinFun Oy saa uutta tietoa palveluntuottajien
tyytyväisyydestä, palvelunlaadun nykyisestä tasosta ja näiden kehittämistarpeista. Tutkimuksesta saatujen
tietojen perusteella FinFun Oy voi kehittää toimintaansa palveluntuottajien kehitystarpeiden, ehdotusten
mukaan.
varausjärjestelmän toimivuutta, palveluntuottajien odotuksia ja kokemuksia heidän saamastaan palvelusta
ja yleistä mielikuvaa yhdistyneestä Lomarengas FinFun Oy:stä. Tutkimuksen teoriaosuudessa
käsitellään palvelua, asiakastyytyväisyyttä, palvelujen markkinointia ja mielikuvan muodostumista, jotka
kaikki olivat olennaisena osana tutkimusta.
Tutkimuksen toimeksiantaja on FinFun Oy, joka on Lomarengas Oy:n omistama tytäryhtiö. FinFun Oy
toimii loma-asuntojen vuokrausvälittäjänä Rukalla, Tahkolla ja Vuokatissa. Tarjontaan kuuluu myös
kuljetus-, majoitus- ja ohjelmapalveluja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli tilastollisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin lähettämällä
kyselylomake 401 palveluntuottajalle (loma-asuntojen omistajat), joilla oli voimassaoleva majoitusvälityssopimus
FinFun Oy:n kanssa. Kyselylomakkeita palautui 174 kappaletta, joten vastausprosentiksi
saatiin 43.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vastaajat olivat pääasiallisesti tyytyväisiä FinFun Oy:n toiminnalliseen
ja tekniseen laatuun, sen palveluympäristöön ja varausjärjestelmän toimivuuteen. Vastaajat antoivat
näiden asioiden avoimiin kysymyksiin kuitenkin melko paljon kehitysehdotuksia, joista voi olla apua
FinFun Oy:n toiminnan kehittämistä suunniteltaessa. Vastaajien odotukset FinFun Oy:n toiminnasta
eivät olleet täyttyneet miltään osin täysin kokemusten mukaisesti. FinFun Oy:n mielikuvaa kartoitettaessa
havaittiin, että mielikuvat FinFun Oy:stä ovat melko hajanaisia, mutta myönteisiä. Vastaajat arvioivat
FinFun Oy:n ja Lomarengas Oy:n yhdistymisen vaikuttavan myönteisesti välitystoimintaan jatkossa.
Tutkimuksen tavoitteet täyttyivät, sillä tutkimuksen avulla FinFun Oy saa uutta tietoa palveluntuottajien
tyytyväisyydestä, palvelunlaadun nykyisestä tasosta ja näiden kehittämistarpeista. Tutkimuksesta saatujen
tietojen perusteella FinFun Oy voi kehittää toimintaansa palveluntuottajien kehitystarpeiden, ehdotusten
mukaan.