Kainuun Paikallisradio Oy Kajauksen asiakastyytyväisyystutkimus
Pääkkö, Kaisu (2007)
Pääkkö, Kaisu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021802
Tiivistelmä
Vuonna 1985 sai ensimmäinen paikallisradio toimiluvan ja sen jälkeen kaupallisen radion kehitys on ollut
nopeaa. Kaupallisten radioiden kilpailu kuuntelijoista ja mainosasiakkaista on kovaa. Liikenne- ja viestintäministeriön
tilastojen mukaan yksityisiä paikallisradion toimilupia vuosille 2007 – 2011 on myönnetty 58
kappaletta.
Kainuun Paikallisradio Oy Kajaus on Kainuun ja Koillismaan ainoa kaupallinen paikallisradio. Sen kuuluvuusalue
ulottuu Sallasta Lapinlahdelle saakka sekä Vaalasta Kostamukseen. Itsenäinen Kajaus on toiminut
vuodesta 1989 ja se lähettää paikallista asiaa arkisin ja viikonloppuisin. Radiotoiminnan edellytys on mainosajan
myynti yrityksille Kainuussa sekä Koillismaalla.
Työn tarkoituksena oli selvittää mainosasiakkaiden tyytyväisyyttä Radio Kajaukseen. Vastaavanlaista tutkimusta
ei ole tehty aikaisemmin. Tutkimuksen perusjoukon muodosti 275 Radio Kajauksen asiakasrekisterissä
olevaa yritystä tai yhdistystä, jotka mainostivat Radio Kajauksessa vakituisesti tai satunnaisesti. Perusjoukkoon
kuuluivat myös ohjelma-ajan ostajat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin kirjekyselynä. Kysely toteutettiin
maalis-huhtikuun aikana 2007. Kirjeitä lähetettiin 275 kappaletta ja vastauksia tuli kahden viikon aikana
84 kappaletta. Tämän jälkeen lähettiin sähköpostilla muistutus kyselystä noin 60 yritykseen ja vastauksia
saatiin sähköpostitse 6 kappaletta. Näin ollen vastauksia saatiin yhteensä 90 kappaletta.
Teoriatausta työhön muodostuu asiakastyytyväisyydestä, paikallisradiosta sekä radiomainonnasta. Tulosten
perusteella yritykset olivat pääosin tyytyväisiä Radio Kajaukseen, mutta paranneltavaa myös löytyi. Kehitettävää
oli niin mainostoiminnassa kuin itse radio-ohjelmien suhteen.
Kyselyssä saadun palautteen pohjalta voidaan Radio Kajauksen asiakaspalvelua kehittää ja parantaa tulevaisuudessa.
nopeaa. Kaupallisten radioiden kilpailu kuuntelijoista ja mainosasiakkaista on kovaa. Liikenne- ja viestintäministeriön
tilastojen mukaan yksityisiä paikallisradion toimilupia vuosille 2007 – 2011 on myönnetty 58
kappaletta.
Kainuun Paikallisradio Oy Kajaus on Kainuun ja Koillismaan ainoa kaupallinen paikallisradio. Sen kuuluvuusalue
ulottuu Sallasta Lapinlahdelle saakka sekä Vaalasta Kostamukseen. Itsenäinen Kajaus on toiminut
vuodesta 1989 ja se lähettää paikallista asiaa arkisin ja viikonloppuisin. Radiotoiminnan edellytys on mainosajan
myynti yrityksille Kainuussa sekä Koillismaalla.
Työn tarkoituksena oli selvittää mainosasiakkaiden tyytyväisyyttä Radio Kajaukseen. Vastaavanlaista tutkimusta
ei ole tehty aikaisemmin. Tutkimuksen perusjoukon muodosti 275 Radio Kajauksen asiakasrekisterissä
olevaa yritystä tai yhdistystä, jotka mainostivat Radio Kajauksessa vakituisesti tai satunnaisesti. Perusjoukkoon
kuuluivat myös ohjelma-ajan ostajat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin kirjekyselynä. Kysely toteutettiin
maalis-huhtikuun aikana 2007. Kirjeitä lähetettiin 275 kappaletta ja vastauksia tuli kahden viikon aikana
84 kappaletta. Tämän jälkeen lähettiin sähköpostilla muistutus kyselystä noin 60 yritykseen ja vastauksia
saatiin sähköpostitse 6 kappaletta. Näin ollen vastauksia saatiin yhteensä 90 kappaletta.
Teoriatausta työhön muodostuu asiakastyytyväisyydestä, paikallisradiosta sekä radiomainonnasta. Tulosten
perusteella yritykset olivat pääosin tyytyväisiä Radio Kajaukseen, mutta paranneltavaa myös löytyi. Kehitettävää
oli niin mainostoiminnassa kuin itse radio-ohjelmien suhteen.
Kyselyssä saadun palautteen pohjalta voidaan Radio Kajauksen asiakaspalvelua kehittää ja parantaa tulevaisuudessa.