TALOUSHALLINNON PROSESSIT OIVA YHTIÖT OY:SSÄ
Mannermaa, Sari (2009)
Mannermaa, Sari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Oiva Yhtiöt Oy:n ta loushallinnon nykytila sekä osto- ja myyntilaskuprosessit.
Keskeisenä kehittämistehtävänä oli tehdä parannussuunnitelmat osto- ja myyntilaskuprosesseille. Lisäksi tarkoituksena
oli tehdä kirjalliset ohjeet laskujen käsittelystä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu prosessiajattelusta osana laatujärjestelmää sekä sähköisen taloushallinnon
teoriasta. Yritys on siirtynyt käyttämään sähköistä taloushallintojärjestelmää vuoden 2008 alussa. Sähköisen taloushallinnon
seurauksena osto- ja myyntilaskujen käsittely on muuttunut. Yritys on tarvinnut selkeät kirjalliset ohjeet
laskujen käsittelystä.
Prosessien kehittäminen aloitettiin kuvaamalla Oiva Yhtiöt Oy:n taloushallinnon nykytila. Osto- ja myyntilaskuille
tehtiin nykytilan kartoitukset, joissa luotiin prosessikuvaukset ja kuvattiin prosessikaaviot. Seuraavaksi prosesseille
tehtiin prosessianalyysit, joissa selvitettiin ongelmat. Lopuksi prosesseille tehtiin parannussuunnitelmat.
Osto- ja myyntilaskujen käsittelyprosesseille luotiin laatujärjestelmän mukaiset tunnusluvut mittaamaan työn tehokkuutta
ja laatua. Tunnuslukujen käyttöönotto kuvattiin prosessien parantamissuunnitelmissa, ja tunnusluvut
otetaan käyttöön lähiaikoina.
Opinnäytetyön tuloksena Oiva Yhtiöt Oy:n osto- ja myyntilaskujen käsittelyprosessit on kuvattu. Lisäksi on tehty
kirjalliset ohjeet laskujen käsittelystä. Opinnäytetyön prosessiajatteluteoriaa voidaan hyödyntää myös yrityksen
muiden prosessien kehittämisessä.
Keskeisenä kehittämistehtävänä oli tehdä parannussuunnitelmat osto- ja myyntilaskuprosesseille. Lisäksi tarkoituksena
oli tehdä kirjalliset ohjeet laskujen käsittelystä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu prosessiajattelusta osana laatujärjestelmää sekä sähköisen taloushallinnon
teoriasta. Yritys on siirtynyt käyttämään sähköistä taloushallintojärjestelmää vuoden 2008 alussa. Sähköisen taloushallinnon
seurauksena osto- ja myyntilaskujen käsittely on muuttunut. Yritys on tarvinnut selkeät kirjalliset ohjeet
laskujen käsittelystä.
Prosessien kehittäminen aloitettiin kuvaamalla Oiva Yhtiöt Oy:n taloushallinnon nykytila. Osto- ja myyntilaskuille
tehtiin nykytilan kartoitukset, joissa luotiin prosessikuvaukset ja kuvattiin prosessikaaviot. Seuraavaksi prosesseille
tehtiin prosessianalyysit, joissa selvitettiin ongelmat. Lopuksi prosesseille tehtiin parannussuunnitelmat.
Osto- ja myyntilaskujen käsittelyprosesseille luotiin laatujärjestelmän mukaiset tunnusluvut mittaamaan työn tehokkuutta
ja laatua. Tunnuslukujen käyttöönotto kuvattiin prosessien parantamissuunnitelmissa, ja tunnusluvut
otetaan käyttöön lähiaikoina.
Opinnäytetyön tuloksena Oiva Yhtiöt Oy:n osto- ja myyntilaskujen käsittelyprosessit on kuvattu. Lisäksi on tehty
kirjalliset ohjeet laskujen käsittelystä. Opinnäytetyön prosessiajatteluteoriaa voidaan hyödyntää myös yrityksen
muiden prosessien kehittämisessä.