Rippikoulukirjojen seksuaalikasvatuksen ja -opetuksen tavoitteet
Timonen, Raija (2010)
Timonen, Raija
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011787
Tiivistelmä
Tutkitaan Rippikouluoppaan IV sekä Elämä – usko – rukous – Rippikoulusuunnitelman 2001 valossa, kuinka Rippikoulun opettajien oppaissa on hyödynnetty edellä mainittujen linjauksia ja toimintaideoita. Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä Rippikouluopas IV sekä Elämä – usko – rukous – Rippikoulusuunnitelma 2001 pitää tärkeänä tavoitteena seksuaalikasvatuksen opetuksessa. Tutkitaan, onko rippikoulun ohjaajan kirjoista löydettävissä sama tavoitesuuntaus, jotka Rippikouluoppaan IV ja Elämä – usko – rukous – Rippikoulusuunnitelma 2001 pitävät sisällään.
Rippikouluopas IV nostaa esiin kolme tärkeää asiaa, jotka seksuaalikasvatuksessa erityisesti tulee nostaa esiin. Se opastaa avaamaan käsitteitä, jotta nuori tietää, mitä seksuaalisuutta koskevalla sanalla oikeasti tarkoitetaan. Seksuaalikasvatuksen tulee olla myös foorumi tunteiden käsittelemiselle. Ryhmän tulisi olla turvallinen jokaiselle rippikoululaiselle, jotta jokainen uskaltaisi olla oma itsensä. Kolmantena nostetaan esiin seksuaalisuuden pyhyys.
Elämä – usko – rukous – rippikoulusuunnitelma 2001 nostaa esiin kolme koria ja jokaisella oppitunnilla tulisi hyödyntää elämää – uskoa ja rukousta.
Rippikouluopas IV nostaa esiin kolme tärkeää asiaa, jotka seksuaalikasvatuksessa erityisesti tulee nostaa esiin. Se opastaa avaamaan käsitteitä, jotta nuori tietää, mitä seksuaalisuutta koskevalla sanalla oikeasti tarkoitetaan. Seksuaalikasvatuksen tulee olla myös foorumi tunteiden käsittelemiselle. Ryhmän tulisi olla turvallinen jokaiselle rippikoululaiselle, jotta jokainen uskaltaisi olla oma itsensä. Kolmantena nostetaan esiin seksuaalisuuden pyhyys.
Elämä – usko – rukous – rippikoulusuunnitelma 2001 nostaa esiin kolme koria ja jokaisella oppitunnilla tulisi hyödyntää elämää – uskoa ja rukousta.