Yrityskaupan ja sukupolvenvaihdoksen toteuttaminen teoriassa ja käytännössä
Linna, Pirjo (2009)
Linna, Pirjo
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011784
Tiivistelmä
Yrittäjyys sekä yritystoiminta ovat yhteiskunnan tukipilareita, joiden toiminta tai toimimattomuus vaikuttaa erittäin voimakkaasti joka päiväiseen elämään. Varsinkin viime kuukausina taloustilanteesta sekä väestön ikärakenteesta johtuen yrityskaupat sekä sukupolvenvaihdos ovat nousseet erityisen keskeisiksi asioiksi liike-elämässä.
Työssäni perehdyin siihen, mitä yrityskauppa todellisuudessa tarkoittaa. Se on iso asia, joka koostuu monista pienistä yksityiskohdista. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityskauppoja yleensä tehdään ja mitä yrityskauppa käytännössä tarkoittaa. Kun yrityskauppoja aletaan tehdä, eivät ostaja ja myyjä välttämättä tiedä, mitä heidän olisi hyvä tietää. Tämän työn tarkoituksena on nostaa esiin ne keskeiset asiat, jotka tietämällä voi säästää aikaa ja rahaa.
Vertasin työssäni olevaa teoriaosuutta omaan tapaukseeni yrityksen ostamisesta toukokuussa 2009. Lisäksi haastattelin yrittäjiä, jotka olivat vuonna 2009 toteuttaneet yrityskaupan erilaisista syistä. Oman yrityskauppani kautta halusin tuoda esille sen, kuinka käytäntö ei aina vastaa teoriaa, ellei itse ole etukäteen perehtynyt asioihin.
Työ oli mielenkiintoinen toteuttaa. Aihe oli mielestäni ajankohtainen ja kiinnostava käsitellä. Haastattelut toivat käytännön läheisyyttä työhön ja oma kokemukseni tuo tosielämän esimerkin yrityskaupan toteutumisesta.
Työssäni perehdyin siihen, mitä yrityskauppa todellisuudessa tarkoittaa. Se on iso asia, joka koostuu monista pienistä yksityiskohdista. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityskauppoja yleensä tehdään ja mitä yrityskauppa käytännössä tarkoittaa. Kun yrityskauppoja aletaan tehdä, eivät ostaja ja myyjä välttämättä tiedä, mitä heidän olisi hyvä tietää. Tämän työn tarkoituksena on nostaa esiin ne keskeiset asiat, jotka tietämällä voi säästää aikaa ja rahaa.
Vertasin työssäni olevaa teoriaosuutta omaan tapaukseeni yrityksen ostamisesta toukokuussa 2009. Lisäksi haastattelin yrittäjiä, jotka olivat vuonna 2009 toteuttaneet yrityskaupan erilaisista syistä. Oman yrityskauppani kautta halusin tuoda esille sen, kuinka käytäntö ei aina vastaa teoriaa, ellei itse ole etukäteen perehtynyt asioihin.
Työ oli mielenkiintoinen toteuttaa. Aihe oli mielestäni ajankohtainen ja kiinnostava käsitellä. Haastattelut toivat käytännön läheisyyttä työhön ja oma kokemukseni tuo tosielämän esimerkin yrityskaupan toteutumisesta.