"Hyvä et on sitte joku paikka" : Nuorten kokemuksia Koivistonkylän ammattistartista
Leikkanen, Minna (2010)
Leikkanen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011766
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, millaisia nuorten kokemukset ammattistartista olivat, mitkä asiat ammattistartilla tukivat ammatinvalintaa nuorten näkökulmasta sekä millaisena nuoret kokivat opiskelun valitsemallaan alalla ammattistartin jälkeen.
Haastattelin neljää (4) Koivistontien ammattistartin opiskelijaa toukokuussa 2009 sekä samoja opiskelijoita uudelleen marraskuussa 2009. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä sisällönanalyysia. Haastateltavat olivat iältään 16–18-vuotiaita miehiä ja naisia, jotka olivat aloittaneet ammattistartin syys-joulukuussa 2008. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii elämänhallinnan käsite, sekä yleinen keskustelu tämän päivän yhteiskunnallisista oloista ja ammatinvalinnan tärkeydestä ja kouluttautumisesta työllistymiselle.
Tutkimuksestani käy ilmi että nuorten kokemukset ammattistartista ovat pääsääntöisesti myönteisiä. Nuoret nostivat haastatteluissa voimakkaimmin esille tyytyväisyytensä työssäoppimisiin ja koulutuskokeiluihin. He kokivat saaneensa paljon tärkeää työkokemusta työharjoitteluista, ja kokivat sen antaneen todenmukaisimman kuvan alasta. Ainoana kielteisenä asiana haastatteluissa nousi esiin ajoittainen tekemisen puute. Opiskelu uudella alalla ammattistartin jälkeen oli lähtenyt kaikilla hyvin käyntiin, ja opiskelun tärkeys ymmärrettiin, vaikka se ei aina kiinnostaisikaan.
Tutkimusaineisto oli niin suppea että tuloksia ei voida yleistää. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin tutkimustulosten pohjalta todeta, että ammattistartti on edesauttanut nuorten elämänhallintaa ammattialan löytymisen ja opiskeluun kiinnittymisen kautta.
Haastattelin neljää (4) Koivistontien ammattistartin opiskelijaa toukokuussa 2009 sekä samoja opiskelijoita uudelleen marraskuussa 2009. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä sisällönanalyysia. Haastateltavat olivat iältään 16–18-vuotiaita miehiä ja naisia, jotka olivat aloittaneet ammattistartin syys-joulukuussa 2008. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii elämänhallinnan käsite, sekä yleinen keskustelu tämän päivän yhteiskunnallisista oloista ja ammatinvalinnan tärkeydestä ja kouluttautumisesta työllistymiselle.
Tutkimuksestani käy ilmi että nuorten kokemukset ammattistartista ovat pääsääntöisesti myönteisiä. Nuoret nostivat haastatteluissa voimakkaimmin esille tyytyväisyytensä työssäoppimisiin ja koulutuskokeiluihin. He kokivat saaneensa paljon tärkeää työkokemusta työharjoitteluista, ja kokivat sen antaneen todenmukaisimman kuvan alasta. Ainoana kielteisenä asiana haastatteluissa nousi esiin ajoittainen tekemisen puute. Opiskelu uudella alalla ammattistartin jälkeen oli lähtenyt kaikilla hyvin käyntiin, ja opiskelun tärkeys ymmärrettiin, vaikka se ei aina kiinnostaisikaan.
Tutkimusaineisto oli niin suppea että tuloksia ei voida yleistää. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin tutkimustulosten pohjalta todeta, että ammattistartti on edesauttanut nuorten elämänhallintaa ammattialan löytymisen ja opiskeluun kiinnittymisen kautta.