Kilpailustrategia käsityöalan case-mikroyritykselle
Sorri, Reetta (2010)
Sorri, Reetta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001311761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001311761
Tiivistelmä
Käsityöalan mikroyritysten nykytilanne on haasteellinen Suomessa. Käsityöyrittäjät joutuvat markkinoilla kovaan kilpailuun teollisten tuotteiden, halpatuonnin, ja suurten tuotantomäärien kanssa. Ongelmaksi on myös muodostunut tuotteiden kopiointi. Usein käsityöalan mikroyrittäjälle yrittäminen on elämäntapa, eikä yrityksellä ole resursseja eikä halua kasvaa. Käsityöalan mikroyritysten tulisi uudistaa toimintamallejaan niin, että ne olisivat kilpailukykyisempiä.
Yritysten menestymisen salaisuus kilpailussa on lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Lisäarvoa voidaan tuottaa asiakkaille ydinpätevyyksien, eli kilpailuetujen avulla. Kilpailussa päätehtävä on valita, missä yritys kilpailee ja kuinka menettelee muita markkinoiden voimia vastaan. Kilpailuvoimia on viisi: asiakkaat, tavarantoimittajat, korvaavat tuotteet sekä nykyiset, että mahdolliset kilpailijat. Kilpailustrategia on korvaamaton menestyksen edellytys, jos yritys aikoo pärjätä kilpailussa näitä edellä mainittuja voimia vastaan.
Tämä tukimus on tehty käsityöalan mikroyritykselle, joka on toiminut yhden hengen yrityksenä vuodesta 1988. Case-yritys suunnittele ja valmistaa ulkoilupäähineitä jälleenmyyntiin Lapin laskettelukeskuksiin, ja kuluttajille case-yritys myy suoraan messuilla ja tapahtumissa ympäri Suomea. Yrittäjä on koulutukseltaan kotiteollisuusopettaja, ja hän on toiminut alalla 40 vuotta, viimeiset 20 vuotta yrittäjänä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää kuinka case- yrityksen tulee kehittää toimintamalliaan ollakseen kilpailukykyisempi. Samalla tukimuksessa on pyritty selvittämään millä muutoksilla ja kilpailustartegialla, saadaan luotua case-yritykselle tulevaisuus yrittäjän jäädessä eläkkeelle 5-10 vuoden kuluessa.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota, jossa tutkimusaineistoa on kerätty seuraavien menetelmien avulla: haastattelu, havannointi ja kyselylomake.
Case-yrityksen toimintamalli toimii niin, että se elättää yrittäjän, mutta sillä ei ole edellytyksiä kasvuun. Toimiala- ja toimintaympäristö haastavat case-yrityksen kehittymään ja kasvamaan. Usealla case-yrityksen kilpailijalla on käytössään monipuolisemmat markkinointi ja myyntikanavat kuin case-yrityksellä. Kilpailijat vievät case-yrityksen markkinat, ellei caseyrityksen toimintamallia muuteta välittömästi. Case-yrityksen nykyisen toimintamallin kilpailuedut ovat yrittäjän vahva ammattitaito, hyvä asiakaspalvelu sekä tuotteiden kotimaisuus, laatu, käytännöllisyys ja monipuolinen valikoima.
Case-yrityksen kannatttaa panostaa tulevaisuudessa differoitumiseen, eli erottautua muista yrityksistä omien ydinvahvuuksien, kilpailuetujen, avulla. Toimintamalli tulee muuttaa käsityöalan mikroyrityksestä kansainväliseksi logistiikkaintegraattoriksi, mikä yhdistää oikeat tuotteet ja asiakkaat, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Muutoksen jälkeen yritys on kilpailukykyisempi ja sille saadaan luotua tulevaisuus yrittäjän jäädessä eläkkeelle.
Yritysten menestymisen salaisuus kilpailussa on lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Lisäarvoa voidaan tuottaa asiakkaille ydinpätevyyksien, eli kilpailuetujen avulla. Kilpailussa päätehtävä on valita, missä yritys kilpailee ja kuinka menettelee muita markkinoiden voimia vastaan. Kilpailuvoimia on viisi: asiakkaat, tavarantoimittajat, korvaavat tuotteet sekä nykyiset, että mahdolliset kilpailijat. Kilpailustrategia on korvaamaton menestyksen edellytys, jos yritys aikoo pärjätä kilpailussa näitä edellä mainittuja voimia vastaan.
Tämä tukimus on tehty käsityöalan mikroyritykselle, joka on toiminut yhden hengen yrityksenä vuodesta 1988. Case-yritys suunnittele ja valmistaa ulkoilupäähineitä jälleenmyyntiin Lapin laskettelukeskuksiin, ja kuluttajille case-yritys myy suoraan messuilla ja tapahtumissa ympäri Suomea. Yrittäjä on koulutukseltaan kotiteollisuusopettaja, ja hän on toiminut alalla 40 vuotta, viimeiset 20 vuotta yrittäjänä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää kuinka case- yrityksen tulee kehittää toimintamalliaan ollakseen kilpailukykyisempi. Samalla tukimuksessa on pyritty selvittämään millä muutoksilla ja kilpailustartegialla, saadaan luotua case-yritykselle tulevaisuus yrittäjän jäädessä eläkkeelle 5-10 vuoden kuluessa.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota, jossa tutkimusaineistoa on kerätty seuraavien menetelmien avulla: haastattelu, havannointi ja kyselylomake.
Case-yrityksen toimintamalli toimii niin, että se elättää yrittäjän, mutta sillä ei ole edellytyksiä kasvuun. Toimiala- ja toimintaympäristö haastavat case-yrityksen kehittymään ja kasvamaan. Usealla case-yrityksen kilpailijalla on käytössään monipuolisemmat markkinointi ja myyntikanavat kuin case-yrityksellä. Kilpailijat vievät case-yrityksen markkinat, ellei caseyrityksen toimintamallia muuteta välittömästi. Case-yrityksen nykyisen toimintamallin kilpailuedut ovat yrittäjän vahva ammattitaito, hyvä asiakaspalvelu sekä tuotteiden kotimaisuus, laatu, käytännöllisyys ja monipuolinen valikoima.
Case-yrityksen kannatttaa panostaa tulevaisuudessa differoitumiseen, eli erottautua muista yrityksistä omien ydinvahvuuksien, kilpailuetujen, avulla. Toimintamalli tulee muuttaa käsityöalan mikroyrityksestä kansainväliseksi logistiikkaintegraattoriksi, mikä yhdistää oikeat tuotteet ja asiakkaat, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Muutoksen jälkeen yritys on kilpailukykyisempi ja sille saadaan luotua tulevaisuus yrittäjän jäädessä eläkkeelle.