HIIDEN TORPPA AY:N MARKKINOINTISUUNNITELMA
Kinnunen, Leena-Mari (2006)
Kinnunen, Leena-Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma toimeksiantona
maaseutumatkailuyritys Hiiden Torppa Ay:lle. Markkinointisuunnitelma toteutettiin toiminnallisena
opinnäytetyönä, jossa on kaksi erillistä osaa: teoria- ja raportointi sekä produkti eli tuotos.
Suunnitelman laatiminen erilliseksi opaskirjasekseen paransi sen käytännöllisyyttä, sillä näin sen
ulkoasu, kieli ja rakenne voivat poiketa tieteellisen kirjoittamisen vaatimuksista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinoinnin käsitteitä ja tehtäviä, markkinoinnin
kilpailukeinoja sekä markkinoinnin suunnittelua. Raportointiosuudessa esiteltiin ensimmäisenä
Hiiden Torppa Ay sekä sen palvelutarjonta ja markkinoinnin tila syksyllä 2005. Lisäksi raportointi
sisälsi kuvauksen markkinointisuunnitelman toteutuksesta sekä pohdinnan.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusongelmaa vastaavana tehtävänä oli laatia Hiiden
Torpalle käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tuo yrityksen markkinointiin kaivattua
järjestelmällisyyttä ja tehokkuutta. Tavoitteena oli myös luoda yrityksen tarpeisiin soveltuva
markkinoinnin suunnittelujärjestelmä, joka voisi vakiintua osaksi Hiiden Torpan liiketoimintaa.
Markinointisuunnitelma syntyi tiivissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja asetti
markkinoinnin strategiat ja tavoitteet, osallistui lähtökohta-analyysin tekemiseen sekä antoi
palautetta suunnitelman sisällöstä pitkin tekoprosessia. Tiedot toimeksiantajalta kerättiin
vapaamuotoisten, henkilökohtaisten keskustelujen avulla. Markkinoinnin suunnittelutyötä ohjasi
teoriaosassa esitelty markkinoinnin suunnitteluprosessin kuusivaiheinen malli. Työn tuotoksena
oleva opaskirjanen sisältää sekä strategisen että operatiivisen tason suunnitelmat, joiden avulla
yrityksen markkinoinnin on mahdollista saavuttaa tavoiteltua systemaattisuutta. Aikaisemmin
Hiiden Torpalla ei ole ollut kirjallisia suunnitelmia markkinointia varten.
maaseutumatkailuyritys Hiiden Torppa Ay:lle. Markkinointisuunnitelma toteutettiin toiminnallisena
opinnäytetyönä, jossa on kaksi erillistä osaa: teoria- ja raportointi sekä produkti eli tuotos.
Suunnitelman laatiminen erilliseksi opaskirjasekseen paransi sen käytännöllisyyttä, sillä näin sen
ulkoasu, kieli ja rakenne voivat poiketa tieteellisen kirjoittamisen vaatimuksista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinoinnin käsitteitä ja tehtäviä, markkinoinnin
kilpailukeinoja sekä markkinoinnin suunnittelua. Raportointiosuudessa esiteltiin ensimmäisenä
Hiiden Torppa Ay sekä sen palvelutarjonta ja markkinoinnin tila syksyllä 2005. Lisäksi raportointi
sisälsi kuvauksen markkinointisuunnitelman toteutuksesta sekä pohdinnan.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusongelmaa vastaavana tehtävänä oli laatia Hiiden
Torpalle käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tuo yrityksen markkinointiin kaivattua
järjestelmällisyyttä ja tehokkuutta. Tavoitteena oli myös luoda yrityksen tarpeisiin soveltuva
markkinoinnin suunnittelujärjestelmä, joka voisi vakiintua osaksi Hiiden Torpan liiketoimintaa.
Markinointisuunnitelma syntyi tiivissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja asetti
markkinoinnin strategiat ja tavoitteet, osallistui lähtökohta-analyysin tekemiseen sekä antoi
palautetta suunnitelman sisällöstä pitkin tekoprosessia. Tiedot toimeksiantajalta kerättiin
vapaamuotoisten, henkilökohtaisten keskustelujen avulla. Markkinoinnin suunnittelutyötä ohjasi
teoriaosassa esitelty markkinoinnin suunnitteluprosessin kuusivaiheinen malli. Työn tuotoksena
oleva opaskirjanen sisältää sekä strategisen että operatiivisen tason suunnitelmat, joiden avulla
yrityksen markkinoinnin on mahdollista saavuttaa tavoiteltua systemaattisuutta. Aikaisemmin
Hiiden Torpalla ei ole ollut kirjallisia suunnitelmia markkinointia varten.