KAINUULAISTEN MAASEUTUMATKAILUYRITYSTEN VERKOSTOITUMINEN
Backlund, Heini (2006)
Backlund, Heini
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kainuulaisten maaseutumatkailuyritysten verkostoituminen. Tarkoituksena oli selvittää maaseutumatkailuyritysten verkostoitumista yrittäjien mielipiteiden ja kokemusten kautta. Lisäksi opinnäytteestä selviää yritysten verkostoituminen eri tahojen kanssa, verkostojen kehittyminen yrityksen toiminnan aikana ja yrittäjien näkemykset tulevaisuudesta verkostojen ja verkostoitumisen suhteen. Opinnäytetyö tehtiin Kajaanin yliopistokeskuksen hallinnoiman Kylässä-hankkeen toimeksiantona.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja aineisto saatiin haastattelemalla kainuulaisia maaseutumatkailuyrittäjiä. Haastateltavina oli kymmenen maaseutumatkailuyrittäjää eri puolilta Kainuuta.
Yrittäjät tuntevat käsitteen verkosto ja verkostoituminen. Kaikilla haastatelluilla yrittäjillä oli verkostoja ja verkostoyhteistyötä monien erilaisten tahojen kanssa. Verkostoilla oli merkitystä yrityksen toiminnassa. Henkilöiden välisillä suhteilla koettiin olevan vaikutusta verkostojen toimivuuden kannalta. Tärkeää on se, että yhteistyön osapuoliin voi luottaa. Verkostoja käytettiin monissa eri tilanteissa kuten yrityksen hankinnoissa ja markkinoinnissa.
Yrittäjät luovat lisää verkostoja ja jatkavat verkostoitumista tulevaisuudessakin. Verkostoja toivottiin löytyvän lisää uusien yhteistyötahojen kuten muiden yritysten ja jälleenmyyjien kanssa.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja aineisto saatiin haastattelemalla kainuulaisia maaseutumatkailuyrittäjiä. Haastateltavina oli kymmenen maaseutumatkailuyrittäjää eri puolilta Kainuuta.
Yrittäjät tuntevat käsitteen verkosto ja verkostoituminen. Kaikilla haastatelluilla yrittäjillä oli verkostoja ja verkostoyhteistyötä monien erilaisten tahojen kanssa. Verkostoilla oli merkitystä yrityksen toiminnassa. Henkilöiden välisillä suhteilla koettiin olevan vaikutusta verkostojen toimivuuden kannalta. Tärkeää on se, että yhteistyön osapuoliin voi luottaa. Verkostoja käytettiin monissa eri tilanteissa kuten yrityksen hankinnoissa ja markkinoinnissa.
Yrittäjät luovat lisää verkostoja ja jatkavat verkostoitumista tulevaisuudessakin. Verkostoja toivottiin löytyvän lisää uusien yhteistyötahojen kuten muiden yritysten ja jälleenmyyjien kanssa.