Meeting Oulu- Kokous- ja kongressialan verkostoituminen
Uusisalmi, Riia (2008)
Uusisalmi, Riia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Oulun kokous- ja kongressialan palveluiden tarjoajien verkostoituminen. Tutkimuksessa
pyritään selvittämään, miten Meeting Oulun jäsenet kokevat verkostoitumisen ja sen tuomat mahdollisuudet.
Lisäksi opinnäytetyöstä selviää Meeting Oulu -verkostoon kuuluvien organisaatioiden lähtötilanne ennen
verkostoitumista, verkostoitumisen tarpeet sekä verkostoitumisesta koituvat hyvät ja huonot puolet. Opinnäytetyöstä
käy ilmi myös Meeting Oulun jäsenten sitoutuminen verkostoon ja näkemykset Meeting Oulun tulevaisuudesta.
Opinnäytetyö tehtiin Oulun kaupungin markkinointitiimin toimeksiantona.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja aineisto on hankittu Meeting Oulun jäsenille lähetettyjen kyselylomakkeiden
avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Meeting Oulun jäsenet, joilla on työkokemusta kokous- ja
kongressialalta sekä laaja-alainen näkemys verkostoitumisesta, Meeting Oulusta ja sen tulevaisuudesta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Oulun kokous- ja kongressiala koettiin kehittyväksi alaksi. Oulusta kuitenkin
puuttuu oma katto-organisaatio, joka kokoaisi kokouspalvelut ja niiden tarjoajat yhteen. Oulun markkinointi kokouskaupunkina
koettiin vähäiseksi, joten yhteismarkkinointia on kaivattu Oulun alueen toimijoiden kesken.
Tutkimuksen mukaan verkostoituminen oli tarpeellinen ja siitä saatavat hyödyt tiedostettiin. Negatiiviseksi koettiin
puolestaan hidas päätöksenteko. Tutkimuksesta kävi hyvin ilmi myös se, että verkoston jäsenet ovat sitoutuneita
yhteistyöhön jäsenmaksulla ja osallistumalla käytännön toimenpiteisiin. Meeting Oulun tulevaisuudesta oli
erilaisia mielipiteitä. Kehittämisideoiksi kuvailtiin Internet-sivujen kehittäminen sekä tunnettavuuden lisääminen
tarkoin mietittyjen toimenpiteiden avulla.
pyritään selvittämään, miten Meeting Oulun jäsenet kokevat verkostoitumisen ja sen tuomat mahdollisuudet.
Lisäksi opinnäytetyöstä selviää Meeting Oulu -verkostoon kuuluvien organisaatioiden lähtötilanne ennen
verkostoitumista, verkostoitumisen tarpeet sekä verkostoitumisesta koituvat hyvät ja huonot puolet. Opinnäytetyöstä
käy ilmi myös Meeting Oulun jäsenten sitoutuminen verkostoon ja näkemykset Meeting Oulun tulevaisuudesta.
Opinnäytetyö tehtiin Oulun kaupungin markkinointitiimin toimeksiantona.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja aineisto on hankittu Meeting Oulun jäsenille lähetettyjen kyselylomakkeiden
avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Meeting Oulun jäsenet, joilla on työkokemusta kokous- ja
kongressialalta sekä laaja-alainen näkemys verkostoitumisesta, Meeting Oulusta ja sen tulevaisuudesta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Oulun kokous- ja kongressiala koettiin kehittyväksi alaksi. Oulusta kuitenkin
puuttuu oma katto-organisaatio, joka kokoaisi kokouspalvelut ja niiden tarjoajat yhteen. Oulun markkinointi kokouskaupunkina
koettiin vähäiseksi, joten yhteismarkkinointia on kaivattu Oulun alueen toimijoiden kesken.
Tutkimuksen mukaan verkostoituminen oli tarpeellinen ja siitä saatavat hyödyt tiedostettiin. Negatiiviseksi koettiin
puolestaan hidas päätöksenteko. Tutkimuksesta kävi hyvin ilmi myös se, että verkoston jäsenet ovat sitoutuneita
yhteistyöhön jäsenmaksulla ja osallistumalla käytännön toimenpiteisiin. Meeting Oulun tulevaisuudesta oli
erilaisia mielipiteitä. Kehittämisideoiksi kuvailtiin Internet-sivujen kehittäminen sekä tunnettavuuden lisääminen
tarkoin mietittyjen toimenpiteiden avulla.