PEREHDYTTÄMISKANSIO RUNNIN KYLPYLÄN VASTAANOTTOON JA KAHVIOON
Honkaviita, Outi (2008)
Honkaviita, Outi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291704
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Runnin Kylpylän perehdyttämistä, ja tavoitteena oli tuottaa perehdyttämisen apuvälineeksi
perehdyttämiskansio Runnin Kylpylän vastaanottoon ja kahvioon. Perehdyttämiskansio tulee tarpeeseen,
koska vastaanoton ja kahvion puolella ei perehdyttämiskansiota aikaisemmin ollut ollenkaan.
Opinnäyetyön teoriaosassa käsitellään perehdyttämistä ja johtamista. Perehdyttämisen avulla luodaan pohja hyvälle
työsuhteelle sekä tutustutetaan uusi työntekijä uuteen työpaikkaan ja työtehtäviin. Perehdyttämiseen kannattaa
panostaa, koska hyvän perehdyttämisen avulla uusi työntekijä pystyy nopeammin työskentelemään itsenäisesti.
Se myös vähentää työssä tapahtuvien virheiden määrää, näin ollen myös tapaturmia sattuu vähemmän.
Johtaja on päätöksentekijä, joka toimii organisaatiossa keulakuvana ja suunnannäyttäjänä. Myös esimiestyö on
johtamista. Esimiehen tehtäviin kuuluu huolehtia työryhmästään. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa myös
ohjaus, seuranta, valvonta, kehittäminen sekä perehdyttäminen ja työnopastus. Perehdyttäminen on osa henkilöstöjohtamista,
jolla tarkoitetaan organisaation henkilöstön hankintaa, motivointia, huoltoa, kehittämistä, sekä
palkitsemista.
Perehdyttämiskansiossa oleva tieto kerättiin haastattelemalla vastaanoton työntekijöitä, vastaanottopäällikköä
sekä Runnin Kylpylän johtajaa. Keskeisiksi kansion sisällön osalta muodostuivat myös omat havainnot opintoihin
sisältyvän harjoittelujakson aikana. Kansiosta haluttiin mahdollisimman selkeä ja mukaan vain perusasiat.
Näin kansiota on helppo lukea ja tarvittavat asiat löytyy helposti. Perehdyttämiskansiosta löytyy muun muassa
yleistä tietoa Runnin Kylpylästä, sen historiaa, yhteystiedot, työsuhdeasioita, sekä paljon työnopastukseen kuuluvia
asioita. Perehdyttämiskansio olisi hyvä antaa uudelle työntekijälle luettavaksi jo ennen töiden aloittamista.
Niin siitä saadaan suurin mahdollinen hyöty irti.
Perehdyttämiskansiota tulisi päivittää tarvittaessa, näin uusi työntekijä ei omaksu siitä vanhaa tietoa. Perehdyttämiskansion
päivittämisestä Runnin Kylpylän vastaanotossa ja kahviossa huolehtii vastaanottopäällikkö. Tulevaisuudessa
Runnin Kylpylän vastaanotossa ja kahviossa tulisi pitää mielessä vastaanottovaiheen tärkeys. Esimiehen
asema tässä vaiheessa on erittäin tärkeä. Myös perehdyttämisohjelman tekoa kannattaisi harkita, koska se auttaisi
paljon perehdyttämisen toteutusta. Työnopastus on tärkeä kokonaisuus, johon myös kannattaa panostaa Runnin
Kylpylässä.
perehdyttämiskansio Runnin Kylpylän vastaanottoon ja kahvioon. Perehdyttämiskansio tulee tarpeeseen,
koska vastaanoton ja kahvion puolella ei perehdyttämiskansiota aikaisemmin ollut ollenkaan.
Opinnäyetyön teoriaosassa käsitellään perehdyttämistä ja johtamista. Perehdyttämisen avulla luodaan pohja hyvälle
työsuhteelle sekä tutustutetaan uusi työntekijä uuteen työpaikkaan ja työtehtäviin. Perehdyttämiseen kannattaa
panostaa, koska hyvän perehdyttämisen avulla uusi työntekijä pystyy nopeammin työskentelemään itsenäisesti.
Se myös vähentää työssä tapahtuvien virheiden määrää, näin ollen myös tapaturmia sattuu vähemmän.
Johtaja on päätöksentekijä, joka toimii organisaatiossa keulakuvana ja suunnannäyttäjänä. Myös esimiestyö on
johtamista. Esimiehen tehtäviin kuuluu huolehtia työryhmästään. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa myös
ohjaus, seuranta, valvonta, kehittäminen sekä perehdyttäminen ja työnopastus. Perehdyttäminen on osa henkilöstöjohtamista,
jolla tarkoitetaan organisaation henkilöstön hankintaa, motivointia, huoltoa, kehittämistä, sekä
palkitsemista.
Perehdyttämiskansiossa oleva tieto kerättiin haastattelemalla vastaanoton työntekijöitä, vastaanottopäällikköä
sekä Runnin Kylpylän johtajaa. Keskeisiksi kansion sisällön osalta muodostuivat myös omat havainnot opintoihin
sisältyvän harjoittelujakson aikana. Kansiosta haluttiin mahdollisimman selkeä ja mukaan vain perusasiat.
Näin kansiota on helppo lukea ja tarvittavat asiat löytyy helposti. Perehdyttämiskansiosta löytyy muun muassa
yleistä tietoa Runnin Kylpylästä, sen historiaa, yhteystiedot, työsuhdeasioita, sekä paljon työnopastukseen kuuluvia
asioita. Perehdyttämiskansio olisi hyvä antaa uudelle työntekijälle luettavaksi jo ennen töiden aloittamista.
Niin siitä saadaan suurin mahdollinen hyöty irti.
Perehdyttämiskansiota tulisi päivittää tarvittaessa, näin uusi työntekijä ei omaksu siitä vanhaa tietoa. Perehdyttämiskansion
päivittämisestä Runnin Kylpylän vastaanotossa ja kahviossa huolehtii vastaanottopäällikkö. Tulevaisuudessa
Runnin Kylpylän vastaanotossa ja kahviossa tulisi pitää mielessä vastaanottovaiheen tärkeys. Esimiehen
asema tässä vaiheessa on erittäin tärkeä. Myös perehdyttämisohjelman tekoa kannattaisi harkita, koska se auttaisi
paljon perehdyttämisen toteutusta. Työnopastus on tärkeä kokonaisuus, johon myös kannattaa panostaa Runnin
Kylpylässä.