Oppilaitoksen Internet-sivuston käyttäjäkeskeinen kehittäminen
Mazarakis, Sirpa (2010)
Mazarakis, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291697
Tiivistelmä
Oppilaitoksen Internet-sivuston käyttäjäkeskeinen kehittäminen
Tämän opinnäytetyön aiheena on oppilaitoksen Internet-sivuston käyttäjäkeskeinen kehittäminen. Hyvinkään kauppaoppilaitos on ammatillista peruskoulutusta tarjoava kaupungin sivistystoimeen kuuluva koulu, jonka opiskelijoista suurin osa on nuoria. Oppilaitoksen sivusto oli havaittu sekavaksi ja vaikeaksi käyttää. Oppilaitoksella ei ollut resurssia Internet-sivuston kehittämiseen, joten opinnäytetyö oli tähän sopiva resurssi.
Käyttäjäkeskeisen kehittämisen menetelmin oli tarkoitus saada sivustosta käyttäjille hyödyllinen. Käyttäjätutkimuksella selvitettiin käyttäjille tärkeät palvelut sekä käyttäjien käyttämät käsitteet käsitekarttaa apuna käyttäen. Tutkimusmenetelminä oli teemahaastattelu ja havainnointi. Käsitekarttaa käytettiin myös tietojen ja palvelujen merkityksellisyyden kuvaamiseen. Työvälineinä käsitekartan teossa käytettiin ilmaista Cmap-ohjelmaa sekä ilmaista Wikispaces-wikiä. Sivusto julkaistiin maaliskuussa 2009 prototyyppinä ja sitä testattiin ryhmätestillä.
Käyttäjät kokevat yhteystiedot kaikkein tärkeimmiksi. Seuraavaksi tärkeimpänä pidetään tietoa siitä, mitä koulutusta tässä oppilaitoksessa annetaan ja koulutukseen liittyvä aikataulu- ja sisältötietoa. Lisäksi Internet-sivuilta haetaan lomakkeita asiointia varten. Haku-toiminto on sivustolla tärkeä, koska tietomäärä on jo niin suuri, ettei haettavaa tietoa löydy välttämättä valikoiden kautta. ”Millaista on oikeasti opiskella”, oli kysymys, jonka haastateltavat, yhdeksäsluokkalaiset sekä jo opiskelemassa olevat, esittivät ja halusivat siihen vastauksen. Tämä tieto osoittautui arvokkaimmaksi tutkimustulokseksi: panostamalla vastaukseen saadaan hyödyllinen Internet-sivusto.
Käyttäjätutkimuksessa selvisi myös, että opiskelijat käyttäisivät koulun Internet-sivustoa nykyistä huomattavasti enemmän tiedon hakuun. Seuraava kehittämisen kohde onkin Opiskelijan opas. Tavoitteena on saada kaikki opiskelijan tarvitsemat tiedot Internetistä löytyviksi.
Tämän opinnäytetyön aiheena on oppilaitoksen Internet-sivuston käyttäjäkeskeinen kehittäminen. Hyvinkään kauppaoppilaitos on ammatillista peruskoulutusta tarjoava kaupungin sivistystoimeen kuuluva koulu, jonka opiskelijoista suurin osa on nuoria. Oppilaitoksen sivusto oli havaittu sekavaksi ja vaikeaksi käyttää. Oppilaitoksella ei ollut resurssia Internet-sivuston kehittämiseen, joten opinnäytetyö oli tähän sopiva resurssi.
Käyttäjäkeskeisen kehittämisen menetelmin oli tarkoitus saada sivustosta käyttäjille hyödyllinen. Käyttäjätutkimuksella selvitettiin käyttäjille tärkeät palvelut sekä käyttäjien käyttämät käsitteet käsitekarttaa apuna käyttäen. Tutkimusmenetelminä oli teemahaastattelu ja havainnointi. Käsitekarttaa käytettiin myös tietojen ja palvelujen merkityksellisyyden kuvaamiseen. Työvälineinä käsitekartan teossa käytettiin ilmaista Cmap-ohjelmaa sekä ilmaista Wikispaces-wikiä. Sivusto julkaistiin maaliskuussa 2009 prototyyppinä ja sitä testattiin ryhmätestillä.
Käyttäjät kokevat yhteystiedot kaikkein tärkeimmiksi. Seuraavaksi tärkeimpänä pidetään tietoa siitä, mitä koulutusta tässä oppilaitoksessa annetaan ja koulutukseen liittyvä aikataulu- ja sisältötietoa. Lisäksi Internet-sivuilta haetaan lomakkeita asiointia varten. Haku-toiminto on sivustolla tärkeä, koska tietomäärä on jo niin suuri, ettei haettavaa tietoa löydy välttämättä valikoiden kautta. ”Millaista on oikeasti opiskella”, oli kysymys, jonka haastateltavat, yhdeksäsluokkalaiset sekä jo opiskelemassa olevat, esittivät ja halusivat siihen vastauksen. Tämä tieto osoittautui arvokkaimmaksi tutkimustulokseksi: panostamalla vastaukseen saadaan hyödyllinen Internet-sivusto.
Käyttäjätutkimuksessa selvisi myös, että opiskelijat käyttäisivät koulun Internet-sivustoa nykyistä huomattavasti enemmän tiedon hakuun. Seuraava kehittämisen kohde onkin Opiskelijan opas. Tavoitteena on saada kaikki opiskelijan tarvitsemat tiedot Internetistä löytyviksi.