Markkinatutkimus Case: Kurviton Oy
Soljasalo, Sanna (2010)
Soljasalo, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281677
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinatutkimus Lounaskahvila Holville, joka toimii Imatralla, Vuoksenniskan kaupunginosassa. Markkinatutkimuksella pyrittiin selvittämään onko alueella kysyntää lounaskahvilaa laajemmalle ravintolatoiminnalle. Tutkimuksessa kysyttiin myös, kuinka usein vastaajat syövät ravintolassa vapaa-aikanaan, sekä tiedusteltiin vastaajien mielipidettä anniskeluoikeuksien tarpeellisuudesta ruokaravintolassa.
Työn teoriaosassa tehtiin katsaus ravintola-alan menneisiin vuosikymmeniin sekä selvitettiin ravintola-alan tämänhetkistä tilannetta. Työssä perehdyttiin myös ravintola-alan tulevaisuuden näkymiin ja ravintolatoiminnan kehittämiseen. Teoriaosuudessa käytiin myös lyhyesti läpi anniskelulainsäädäntöä ja anniskeluluvan hakemista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin erillisillä kyselylomakkeilla, joita jaettiin Lounaskahvila Holvin asiakkaille heidän asioidessaan ravintolassa. Kyselylomakkeessa oli kaikkiaan seitsemän kysymystä, joista viisi oli vaihtoehtokysymyksiä ja kaksi avoimia kysymyksiä. Avoimilla kysymyksillä pyrittiin saamaan vastaajilta omia mielipiteitä ja parannusehdotuksia. Lomakkeessa oli vielä viimeisenä kohtana tilaa, johon asiakkaat voivat kirjoittaa yritykselle palautetta, kiitoksia ja niin edelleen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hieman yli puolet vastaajista toivoi Vuoksenniskalle ruokaravintolaa, joka palvelisi asiakkaita myös iltaisin. Vastauksista oli havaittavissa, että asuinalueella oli jonkin verran merkitystä vastaajan mielipiteeseen iltaisin auki olevan ruokaravintolan tarpeellisuudesta. Suurin osa asiakkaista asioi ravintolassa vapaa-aikanaan kaksi kertaa kuukaudessa tai harvemmin. Tutkimuksessa tuli myös selvästi ilmi, että suurin osa asiakkaista toivoo, ruokaravintolaan myös anniskeluoikeudet. Tutkimuksen avulla yritys sai kuvan siitä onko iltaisin toimivalle ruokaravintolalle alueella kysyntää ja kannattaako ravintolaan harkita anniskelulupien hankkimista. Tutkimus antoi yritykselle myös vihjeitä siitä, millä perusteella asiakkaat valitsevat ravintolan, jossa asioivat. Asiakkaiden palautteiden kautta yritys sai lisäksi uutta tietoa siitä, mitkä osa-alueet ravintolassa toimivat asiakkaiden mielestä hyvin ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.
Työn teoriaosassa tehtiin katsaus ravintola-alan menneisiin vuosikymmeniin sekä selvitettiin ravintola-alan tämänhetkistä tilannetta. Työssä perehdyttiin myös ravintola-alan tulevaisuuden näkymiin ja ravintolatoiminnan kehittämiseen. Teoriaosuudessa käytiin myös lyhyesti läpi anniskelulainsäädäntöä ja anniskeluluvan hakemista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin erillisillä kyselylomakkeilla, joita jaettiin Lounaskahvila Holvin asiakkaille heidän asioidessaan ravintolassa. Kyselylomakkeessa oli kaikkiaan seitsemän kysymystä, joista viisi oli vaihtoehtokysymyksiä ja kaksi avoimia kysymyksiä. Avoimilla kysymyksillä pyrittiin saamaan vastaajilta omia mielipiteitä ja parannusehdotuksia. Lomakkeessa oli vielä viimeisenä kohtana tilaa, johon asiakkaat voivat kirjoittaa yritykselle palautetta, kiitoksia ja niin edelleen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hieman yli puolet vastaajista toivoi Vuoksenniskalle ruokaravintolaa, joka palvelisi asiakkaita myös iltaisin. Vastauksista oli havaittavissa, että asuinalueella oli jonkin verran merkitystä vastaajan mielipiteeseen iltaisin auki olevan ruokaravintolan tarpeellisuudesta. Suurin osa asiakkaista asioi ravintolassa vapaa-aikanaan kaksi kertaa kuukaudessa tai harvemmin. Tutkimuksessa tuli myös selvästi ilmi, että suurin osa asiakkaista toivoo, ruokaravintolaan myös anniskeluoikeudet. Tutkimuksen avulla yritys sai kuvan siitä onko iltaisin toimivalle ruokaravintolalle alueella kysyntää ja kannattaako ravintolaan harkita anniskelulupien hankkimista. Tutkimus antoi yritykselle myös vihjeitä siitä, millä perusteella asiakkaat valitsevat ravintolan, jossa asioivat. Asiakkaiden palautteiden kautta yritys sai lisäksi uutta tietoa siitä, mitkä osa-alueet ravintolassa toimivat asiakkaiden mielestä hyvin ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.