ROCKSERI OY:N VIENTIMAHDOLLISUUKSIEN SELVITTÄMINEN JAPANIN MARKKINOILLE : kulttuurien kohtaaminen
Hakkarainen, Marja (2005)
Hakkarainen, Marja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281670
Tiivistelmä
Kajaanilaisen Rockseri Oy:n toimialana on korkealaatuisten trikoovaatteiden valmistus ja myynti. Tässä opin-näytetyössä on tutkittu yrityksen vientimahdollisuuksia Japanin markkinoille. Varsinaisten vientitoiminnassa tarvittavien tietojen lisäksi työssä on perehdytty japanilaisen kulttuurin ja sen liike-elämän ominaispiirteisiin. Kahden erityyppisen kulttuurin yhteensovittaminen liike-elämässä on ollut erityisen haasteellista. Näitä periaat-teita kunnioittaen on löydetty yritykselle sopiva vientitoiminnan malli.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta, Internettiedostoja sekä useiden asiantuntijoi-den haastatteluja. Kaikissa valinnoissa on otettu huomioon japanilainen kulttuuri ja toimintatapa. Tietoa Japa-nista ja japanilaisuudesta on kirjallisuuden lisäksi saatu henkilöiltä, joilla on kokemusta maassa toimimisesta. Rockseri Oy:n toimintaan on opinnäytetyötä varten tutustuttu läheisesti neljän kuukauden ajan.
Tutkimustulosten perusteella on päädytty segmenttirajaukseen, markkinointiin, logistiikkaan, jakeluun ja hin-noitteluun liittyviin valintoihin. Markkinoille pääsemiseen on esitetty kaksi vaihtoehtoista toimintamallia. Vien-titoimintaan liittyvissä ratkaisuissa on lähtökohtana ollut yrityksen riskien minimoiminen ja tarvittavan rahoi-tuksen sekä takuiden järjestäminen. Osa liiketoiminnan strategisista ratkaisuista on jätetty yrityksen johdon päätettäviksi. Tällaisia ovat esimerkiksi toiminimen ja liikemerkin valinta Aasian markkinoilla sekä lopulliseen vientimallistoon liittyvät kysymykset.
Tämä opinnäytetyö on käsikirja suomalaisen käsityöalan yrityksen kansainvälistymiseen Japanin markkinoille. Se on räätälöity Rockseri Oy:lle ja heidän tuotteilleen. Vientitoiminnan aloittamista varten työ esittelee yrityksiä ja projekteja, jotka auttavat ulkomaisia yrityksiä valloittamaan Japanin markkinat. Näitä maailman ostovoimai-simpia markkinoita ei kannata jättää vain muutaman muotia tuottavan maan vallattaviksi.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta, Internettiedostoja sekä useiden asiantuntijoi-den haastatteluja. Kaikissa valinnoissa on otettu huomioon japanilainen kulttuuri ja toimintatapa. Tietoa Japa-nista ja japanilaisuudesta on kirjallisuuden lisäksi saatu henkilöiltä, joilla on kokemusta maassa toimimisesta. Rockseri Oy:n toimintaan on opinnäytetyötä varten tutustuttu läheisesti neljän kuukauden ajan.
Tutkimustulosten perusteella on päädytty segmenttirajaukseen, markkinointiin, logistiikkaan, jakeluun ja hin-noitteluun liittyviin valintoihin. Markkinoille pääsemiseen on esitetty kaksi vaihtoehtoista toimintamallia. Vien-titoimintaan liittyvissä ratkaisuissa on lähtökohtana ollut yrityksen riskien minimoiminen ja tarvittavan rahoi-tuksen sekä takuiden järjestäminen. Osa liiketoiminnan strategisista ratkaisuista on jätetty yrityksen johdon päätettäviksi. Tällaisia ovat esimerkiksi toiminimen ja liikemerkin valinta Aasian markkinoilla sekä lopulliseen vientimallistoon liittyvät kysymykset.
Tämä opinnäytetyö on käsikirja suomalaisen käsityöalan yrityksen kansainvälistymiseen Japanin markkinoille. Se on räätälöity Rockseri Oy:lle ja heidän tuotteilleen. Vientitoiminnan aloittamista varten työ esittelee yrityksiä ja projekteja, jotka auttavat ulkomaisia yrityksiä valloittamaan Japanin markkinat. Näitä maailman ostovoimai-simpia markkinoita ei kannata jättää vain muutaman muotia tuottavan maan vallattaviksi.