UUSI TUOTE – UUDET MARKKINAT JA KILPAILIJAT CASE HELI-KULUNVALVONTAJÄRJESTELMÄN LANSEERAUS
Heikkilä, Heli; Makkonen, Antti (2005)
Heikkilä, Heli
Makkonen, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tuote lanseerataan onnistuneesti markkinoille ja mitkä ovat uuden tuotteen mahdollisia asiakkaita ja kilpailijoita. Työn toimeksiantaja on kajaanilainen elektroniikka- ja ohjelmistoalan yritys, Tieto-Oskari Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tietopaketti lanseera-uksesta toimeksiantajayrityksen uudelle tuotteelle, Heli-kulunvalvontajärjestelmälle. Kehitystehtävänä oli antaa käyttökelpoisia ideoita ja parannusehdotuksia toimeksiantajayrityksen lanseerausprosessiin. Tar-koituksena on myös, että toimeksiantaja voi käyttää opinnäytetyötä työkaluna seuraavien tuotteiden lanseerauksissa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli ajatus, että onnistunut lanseeraus vaatii markkinoiden ja kilpailijoiden hyvää tuntemusta. Näin ollen työ käsittelee lanseerausmarkkinointia, keskittyen erityisesti kilpailijoiden ja markkinoiden analysointiin. Opinnäytetyön toteutus aloitettiin perehtymällä toimeksiantajayritykseen ja sen uuteen tuotteeseen. Tämän jälkeen tutustuttiin muun muassa lanseerausta, kilpailua ja business to business -markkinoita käsittelevään kirjallisuuteen, jonka pohjalta tehtiin toimeksiantajan tarpeiden mu-kainen teoriakokonaisuus. Perehtymällä kulunvalvonta-alaan ja teoriataustaan, muodostettiin Heli-kulunvalvontajärjestelmän lanseeraukselle sopivat markkinointiratkaisut.
Opinnäytetyön tuloksena tuotteelle löydettiin potentiaalisia asiakassegmenttejä ja tuotteelle määriteltiin markkinointistrategia. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin kulunvalvontajärjestelmien kilpailukenttää ja laadittiin kilpailustrategia Heli-kulunvalvontajärjestelmälle. Opinnäytetyö on lanseerausmarkkinointia käsittelevä kokonaisuus, joka auttaa ymmärtämään lanseerauksen laaja-alaisuuden ja suunnitelmallisen toiminnan tärkeyden.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli ajatus, että onnistunut lanseeraus vaatii markkinoiden ja kilpailijoiden hyvää tuntemusta. Näin ollen työ käsittelee lanseerausmarkkinointia, keskittyen erityisesti kilpailijoiden ja markkinoiden analysointiin. Opinnäytetyön toteutus aloitettiin perehtymällä toimeksiantajayritykseen ja sen uuteen tuotteeseen. Tämän jälkeen tutustuttiin muun muassa lanseerausta, kilpailua ja business to business -markkinoita käsittelevään kirjallisuuteen, jonka pohjalta tehtiin toimeksiantajan tarpeiden mu-kainen teoriakokonaisuus. Perehtymällä kulunvalvonta-alaan ja teoriataustaan, muodostettiin Heli-kulunvalvontajärjestelmän lanseeraukselle sopivat markkinointiratkaisut.
Opinnäytetyön tuloksena tuotteelle löydettiin potentiaalisia asiakassegmenttejä ja tuotteelle määriteltiin markkinointistrategia. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin kulunvalvontajärjestelmien kilpailukenttää ja laadittiin kilpailustrategia Heli-kulunvalvontajärjestelmälle. Opinnäytetyö on lanseerausmarkkinointia käsittelevä kokonaisuus, joka auttaa ymmärtämään lanseerauksen laaja-alaisuuden ja suunnitelmallisen toiminnan tärkeyden.