Nuoren tytön identiteetin kehittyminen : median avulla vai siitä huolimatta?
Hiidenvesi, Julia (2009)
Hiidenvesi, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271642
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli koota yhteen ja analysoida tutkimustietoa nuorten tyttöjen identiteettikehityksestä tämän hetkisessä visuaalisessa mediakulttuurissa. Opinnäytteen tutkimuskysymyksiä ovat, vaikuttaako nykyinen mediakulttuuri nuoren tytön identiteetin kehitykseen ja se, miten nuoret tytöt suhtautuvat mediaan. Nuorten tyttöjen ja median suhdetta on mietitty runsaasti lehtien mielipidekirjoituksissa ja lööpeissä, ja tutkimustietoa on kertynyt monilta eri tieteenaloilta.
Länsimaisessa mediakulttuurissa ihannoidaan hoikkaa, mutta kurvikasta naisvartaloa. Epärealistiset kauneusihanteet ja samaistumismallit voivat aiheuttaa haasteita murrosikäiselle, sillä nopeasti muuttuva keho tekee nuoren erityisen herkäksi ulkoisille vaikutuksille minäkuvan muuttuessa kehon muutosten mukana. On tärkeää tutkia median välittämien viestien merkitystä ja vaikutuksia nuoriin tyttöihin, sillä he ovat mainonnan kohteita siinä missä aikuisetkin, mutta eri asemassa kehitysvaiheessa olevan identiteettinsä takia.
Aihetta on tärkeää valottaa myös hoitotieteen näkökulmasta, kuuluvathan tytöt julkisen terveydenhuollon piiriin ainakin perusopintojensa loppuun asti. Terveydenhoitajan työhön kuuluu lapsen ja nuoren terveyden edistäminen ja sen osana terveen itsetunnon ja identiteetin kehityksen tukeminen. Työssä onnistuakseen terveydenhoitajan on tiedettävä nuorta ympäröivästä todellisuudesta haasteineen ja voimavaroineen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui tutkimuksista, jotka käsittelevät nuoren tytön identiteetin ja minäkuvan muodostumista nykyisen mediakulttuurin pyörityksessä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Aineiston nuoret tytöt kokivat olevansa muita haavoittuvammassa asemassa epärealististen kauneusihanteiden ristitulessa hankalan kehitysvaiheen, murrosiän kanssa painiessaan. Median tarjoamat täydelliset esikuvat laittoivat itsetunnon koville. Tytöt kokivat tyytymättömyyttä verratessaan itseään median luomaan ihannenaisen kuvaan. He kertoivat tyytymättömyyden voivan johtaa masennukseen, itsetunnon laskuun ja käyttäytymisen muutoksiin. Ulkonäköpaineita oli kaikilla. Vaikka tytöt suhtautuivat kriittisesti nykyiseen laihuusihanteeseen, oli paino ja laihdutus usein mielessä.
Lisäksi mediassa esiintyvä seksuaalisuus koettiin häiritsevänä tai hämmentävänä stereotyyppisyyden, paljastavuuden tai naista alentavan sukupuoliasetelman vuoksi. Tytöt kokivat median stereotyyppisyyden uhkana identiteettikehitykselle koska ne rajoittavat erilaisuutta ja persoonallisuutta.
Opinnäytetyö osoittaa, että terveydenhoitajan on tärkeää huomioida murrosikäisen herkkä kehitysvaihe ja ympäristön luoma lisäproblematiikka työssään nuorten tyttöjen parissa.
Länsimaisessa mediakulttuurissa ihannoidaan hoikkaa, mutta kurvikasta naisvartaloa. Epärealistiset kauneusihanteet ja samaistumismallit voivat aiheuttaa haasteita murrosikäiselle, sillä nopeasti muuttuva keho tekee nuoren erityisen herkäksi ulkoisille vaikutuksille minäkuvan muuttuessa kehon muutosten mukana. On tärkeää tutkia median välittämien viestien merkitystä ja vaikutuksia nuoriin tyttöihin, sillä he ovat mainonnan kohteita siinä missä aikuisetkin, mutta eri asemassa kehitysvaiheessa olevan identiteettinsä takia.
Aihetta on tärkeää valottaa myös hoitotieteen näkökulmasta, kuuluvathan tytöt julkisen terveydenhuollon piiriin ainakin perusopintojensa loppuun asti. Terveydenhoitajan työhön kuuluu lapsen ja nuoren terveyden edistäminen ja sen osana terveen itsetunnon ja identiteetin kehityksen tukeminen. Työssä onnistuakseen terveydenhoitajan on tiedettävä nuorta ympäröivästä todellisuudesta haasteineen ja voimavaroineen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui tutkimuksista, jotka käsittelevät nuoren tytön identiteetin ja minäkuvan muodostumista nykyisen mediakulttuurin pyörityksessä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Aineiston nuoret tytöt kokivat olevansa muita haavoittuvammassa asemassa epärealististen kauneusihanteiden ristitulessa hankalan kehitysvaiheen, murrosiän kanssa painiessaan. Median tarjoamat täydelliset esikuvat laittoivat itsetunnon koville. Tytöt kokivat tyytymättömyyttä verratessaan itseään median luomaan ihannenaisen kuvaan. He kertoivat tyytymättömyyden voivan johtaa masennukseen, itsetunnon laskuun ja käyttäytymisen muutoksiin. Ulkonäköpaineita oli kaikilla. Vaikka tytöt suhtautuivat kriittisesti nykyiseen laihuusihanteeseen, oli paino ja laihdutus usein mielessä.
Lisäksi mediassa esiintyvä seksuaalisuus koettiin häiritsevänä tai hämmentävänä stereotyyppisyyden, paljastavuuden tai naista alentavan sukupuoliasetelman vuoksi. Tytöt kokivat median stereotyyppisyyden uhkana identiteettikehitykselle koska ne rajoittavat erilaisuutta ja persoonallisuutta.
Opinnäytetyö osoittaa, että terveydenhoitajan on tärkeää huomioida murrosikäisen herkkä kehitysvaihe ja ympäristön luoma lisäproblematiikka työssään nuorten tyttöjen parissa.