Yhdenmukainen yritysilme : sisaryritysten visuaalinen identiteetti
Tarpila, Niklas (2010)
Tarpila, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271632
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin yritysilmeiden uudistus ja yhdenmukaistaminen MTR-Isännöinti Oy:lle ja Gement Oy Tilitoimistolle. Molemmat yritykset toimivat pääkaupunkiseudulla samoissa tiloissa ja ovat saman emoyhtiön alaisia sisaryhtiöitä. MTR-Isännöinti Oy tarjoaa asunto-osakeyhtiöille ja toimitilaomistajille hallinto-, talous- ja tekniikkapalveluita. Gement Oy Tilitoimisto palvelee yrityksiä ja yhteisöjä kirjanpitoon ja liiketoimintaan liittyvissä asioissa.
Molempia yritysilmeitä varten suunniteltiin uusi yritystunnus, typografia, värimaailma,lomakkeisto ja verkkosivut. Näiden lisäksi tehtiin molemmille yrityksille ID-kortit ja MTRIsännöinti Oy:lle neljän sivun mittainen mainoskirje. Koska yritysten toiminta tukeutuu vahvasti toisiinsa ja ne kuuluvat samaan suurempaan yrityskonserniin, pyrittiin ilmeistä tekemään yhdenmukaiset. Näin monia samoja asiakkaita jakavat yritykset pystyvät hyötymään tehokkaammin toisistaan ja uusista yritysilmeistään.
Opinnäytetyöprosessin aikana tutkittiin myös yrityskuvaan liittyviä faktoja ja historiaa. Kirjallisten lähteiden perusteella saatiin selville yrityskuvan peruselementit, ja mitä niiden suunnittelussa tulisi ottaa huomioon parhaimman lopputuloksen aikaan saamiseksi.
Työn tuloksena syntyi molemmille yrityksille yhtenevät yritysilmeet. Jotta niiden soveltaminen yritysten sisällä olisi jatkossa helpompaa tehtiin molemmille myös graafiset ohjeistot. Työn aikana kävi ilmi yrityskuvan tärkeä rooli yrityksen markkinoinnissa.
Molempia yritysilmeitä varten suunniteltiin uusi yritystunnus, typografia, värimaailma,lomakkeisto ja verkkosivut. Näiden lisäksi tehtiin molemmille yrityksille ID-kortit ja MTRIsännöinti Oy:lle neljän sivun mittainen mainoskirje. Koska yritysten toiminta tukeutuu vahvasti toisiinsa ja ne kuuluvat samaan suurempaan yrityskonserniin, pyrittiin ilmeistä tekemään yhdenmukaiset. Näin monia samoja asiakkaita jakavat yritykset pystyvät hyötymään tehokkaammin toisistaan ja uusista yritysilmeistään.
Opinnäytetyöprosessin aikana tutkittiin myös yrityskuvaan liittyviä faktoja ja historiaa. Kirjallisten lähteiden perusteella saatiin selville yrityskuvan peruselementit, ja mitä niiden suunnittelussa tulisi ottaa huomioon parhaimman lopputuloksen aikaan saamiseksi.
Työn tuloksena syntyi molemmille yrityksille yhtenevät yritysilmeet. Jotta niiden soveltaminen yritysten sisällä olisi jatkossa helpompaa tehtiin molemmille myös graafiset ohjeistot. Työn aikana kävi ilmi yrityskuvan tärkeä rooli yrityksen markkinoinnissa.