LUONNOLLISESTI OULUJÄRVI KY MARKETING PLAN FOR 2009
Määttä, Veli-Matti (2009)
Määttä, Veli-Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261589
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää markkinointisuunnitelma kajaanilaiselle majoitus- ja ohjelmapalve-luyritys Luonnollisesti Oulujärvi Ky:lle. Yritys tarjoaa mm. matkailualan ohjelmapalveluita Kajaanin ja Sotka-mon/ Vuokatin alueella sekä vuokraa Oulujärvellä sijaitsevia majoituskohteita.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia matkailun ja palveluiden näkökulmasta sekä käsitellään markkinoinnin suunnittelua. Teoriaosuuden pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma yhteistyössä toimeksiantajan kanssa seu-raavan kesä- ja talvisesongin ajaksi.
Opinnäytetyön valmisteleminen alkoi markkinointisuunnittelua koskevan kirjallisuuden kartoittamisella. Lopulta markkinointisuunnitelman rungoksi valittiin O. C. Ferrell’n markkinointisuunnittelua koskeva kirja. Vaikka kirja ei käsitellyt keskeisesti palvelu- ja matkailumarkkinoinnin alueita, se sisälsi kattavasti tietoa markkinointisuunnitte-lun eri osa-alueista ja vaiheista. Tämän valinnan jälkeen tutustuttiin palvelu- ja matkailumarkkinointia kokevaan kirjallisuuteen.
Muita markkinointisuunnitelman toteutuksessa käytettyjä lähteitä olivat sekundääriset aineistot, jotka kerättiin tilastokeskuksen, matkailun edistämiskeskuksen ja muista vapaasti käytettävistä lähteistä. Näitä tietoja hyödynnet-tiin tilanne- ja SWOT analyysiä tehtäessä, markkinan segmentoinnissa ja asiakasprofiloinnissa. Kaikki markki-nointisuunnitelman toimeksiantajaa koskeva tieto kerättiin vapaamuotoisella haastattelulla.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia matkailun ja palveluiden näkökulmasta sekä käsitellään markkinoinnin suunnittelua. Teoriaosuuden pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma yhteistyössä toimeksiantajan kanssa seu-raavan kesä- ja talvisesongin ajaksi.
Opinnäytetyön valmisteleminen alkoi markkinointisuunnittelua koskevan kirjallisuuden kartoittamisella. Lopulta markkinointisuunnitelman rungoksi valittiin O. C. Ferrell’n markkinointisuunnittelua koskeva kirja. Vaikka kirja ei käsitellyt keskeisesti palvelu- ja matkailumarkkinoinnin alueita, se sisälsi kattavasti tietoa markkinointisuunnitte-lun eri osa-alueista ja vaiheista. Tämän valinnan jälkeen tutustuttiin palvelu- ja matkailumarkkinointia kokevaan kirjallisuuteen.
Muita markkinointisuunnitelman toteutuksessa käytettyjä lähteitä olivat sekundääriset aineistot, jotka kerättiin tilastokeskuksen, matkailun edistämiskeskuksen ja muista vapaasti käytettävistä lähteistä. Näitä tietoja hyödynnet-tiin tilanne- ja SWOT analyysiä tehtäessä, markkinan segmentoinnissa ja asiakasprofiloinnissa. Kaikki markki-nointisuunnitelman toimeksiantajaa koskeva tieto kerättiin vapaamuotoisella haastattelulla.