BRANDS AND BRANDING - BRAND IMAGES IN KAINUU
Loukusa, Milla; Suutari, Susanna (2006)
Loukusa, Milla
Suutari, Susanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia brändimielikuvia Kainuussa. Tavoitteena oli selvittää
mielletäänkö kainuulaisia tuotteita, palveluita tai yrityksiä brändeiksi kohderyhmässä. Teoreettinen
osuus koostuu brändi- ja brändäysteoriasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin henkilökohtaisissa
haastatteluissa, joko kasvokkain tai puhelimitse. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18- 25 vuotiaat
nuoret miehet ja naiset. He olivat joko opiskelijoita, työssäkäyviä tai työelämän ulkopuolella.
Kaiken kaikkiaan 40 henkilöä haastateltiin.
Tulokset osoittavat, että paikallisia tuotteita, palveluita ja yrityksiä ei yleisesti mielletä brändeiksi
koska ne eivät ole laajalti, Kainuun ulkopuolella tunnettuja. Mielikuvat paikallisista tuotteista,
palveluista ja yrityksistä ovat melko positiivisia ja paikallisuus on arvostettu tekijä.
Haastatellut antoivat myös joitakin parannusehdotuksia. Yleisin ehdotus oli markkinoinnin ja
mainonnan lisääminen, paikallisten tuotteiden, palveluiden ja yritysten tunnettavuuden
parantamiseksi.
mielletäänkö kainuulaisia tuotteita, palveluita tai yrityksiä brändeiksi kohderyhmässä. Teoreettinen
osuus koostuu brändi- ja brändäysteoriasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin henkilökohtaisissa
haastatteluissa, joko kasvokkain tai puhelimitse. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18- 25 vuotiaat
nuoret miehet ja naiset. He olivat joko opiskelijoita, työssäkäyviä tai työelämän ulkopuolella.
Kaiken kaikkiaan 40 henkilöä haastateltiin.
Tulokset osoittavat, että paikallisia tuotteita, palveluita ja yrityksiä ei yleisesti mielletä brändeiksi
koska ne eivät ole laajalti, Kainuun ulkopuolella tunnettuja. Mielikuvat paikallisista tuotteista,
palveluista ja yrityksistä ovat melko positiivisia ja paikallisuus on arvostettu tekijä.
Haastatellut antoivat myös joitakin parannusehdotuksia. Yleisin ehdotus oli markkinoinnin ja
mainonnan lisääminen, paikallisten tuotteiden, palveluiden ja yritysten tunnettavuuden
parantamiseksi.