Rakennustuotantotekniikan työpaikkaopintojen kehittäminen
Inkilä, Vesa (2010)
Inkilä, Vesa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251543
Tiivistelmä
Tässä työelämän kehitystyössä vastataan rakennustoimialan kehitystarpeisiin laatimalla Saimaan ammattikorkeakoulun rakennustekniikan työpaikkaopintojen toteutuksen ohjeeksi työpaikkaoppimisen prosessikuvaus. Kehitystyössä rakennettiin neljän erilaisen aineiston avulla työssäoppimisprosessi, joka testataan heti seuraavaksi alkavan työssäoppimisjakson aikana.
Ensimmäisessä aineistossa käsitellään laajasti työssäoppimisen teoriaa. Työssäoppiminen perustuu useimpien tutkimusten mukaan kokemuksellisen oppimisen teoriaan. Varsinaisten tuotannollisteknisten taitojen lisäksi korostuivat erilaiset työelämävalmiudet, eli taidot, joita kutsumme metataidoiksi. Nämä taidot voivat kehittyä vain työelämässä, ja näiden taitojen arvioinnissa voidaan arvioida ainoastaan kyseisten taitojen kehittymistä työpaikkajaksolla. Teoriaosuudesta kävi ilmi myös työpaikkaoppimista estävät sekä sitä edistävät tekijät. Teorian perusteella kaikki työpaikkaoppimisen mallit korostavat työpaikkajaksojen hyvää ennakkosuunnittelua ja kaikkien osapuolien vahvaa sitoutumista työpaikkaopintoihin.
Toinen aineisto koostuu valtakunnallisen TUPA-laatuhankkeen yhteydessä toteutettujen kehitysseminaarien sekä julkaisujen sisältöjen analysoinnista. Aineiston perusteella on selvitetty tekniikan koulutusalan näkökulma työpaikkaopintojen toteuttamiseksi. Tästä aineistosta poimittiin lähinnä eri toimijoitten tehtäväkuvaukset työpaikkajaksojen ajalle.
Varsinainen rakennustekninen asiantuntemus kävi ilmi kolmannesta aineistosta. Rakennusalan elinkeinoelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä laatima tuotantotekniikan ja –talouden ohjeellinen opetussuunnitelma määrittelee ne tavoite- ja osaamisen tasot, joihin työpaikkajaksolla pyritään.
Neljäs aineisto koostuu yhteistyöyrityksille ja opiskelijoille tehdystä Webropol- kyselystä. Siinä on selvitetty paikallisten toimijoitten kokemuksia ja mielipiteitä työpaikkaopinnoista sekä minkälaisia parannusehdotuksia he haluavat tehdä nykyisiin käytänteisiin.
Näiden aineistojen perusteella muodostettiin työpaikkaopinnoille prosessikuvaus, joka esitetään kehitystyön liitteenä. Opinnot toteutetaan neljässä itsenäisessä osassa, ja jokaisella osalla on omat oppimistavoitteensa.
Ensimmäisessä aineistossa käsitellään laajasti työssäoppimisen teoriaa. Työssäoppiminen perustuu useimpien tutkimusten mukaan kokemuksellisen oppimisen teoriaan. Varsinaisten tuotannollisteknisten taitojen lisäksi korostuivat erilaiset työelämävalmiudet, eli taidot, joita kutsumme metataidoiksi. Nämä taidot voivat kehittyä vain työelämässä, ja näiden taitojen arvioinnissa voidaan arvioida ainoastaan kyseisten taitojen kehittymistä työpaikkajaksolla. Teoriaosuudesta kävi ilmi myös työpaikkaoppimista estävät sekä sitä edistävät tekijät. Teorian perusteella kaikki työpaikkaoppimisen mallit korostavat työpaikkajaksojen hyvää ennakkosuunnittelua ja kaikkien osapuolien vahvaa sitoutumista työpaikkaopintoihin.
Toinen aineisto koostuu valtakunnallisen TUPA-laatuhankkeen yhteydessä toteutettujen kehitysseminaarien sekä julkaisujen sisältöjen analysoinnista. Aineiston perusteella on selvitetty tekniikan koulutusalan näkökulma työpaikkaopintojen toteuttamiseksi. Tästä aineistosta poimittiin lähinnä eri toimijoitten tehtäväkuvaukset työpaikkajaksojen ajalle.
Varsinainen rakennustekninen asiantuntemus kävi ilmi kolmannesta aineistosta. Rakennusalan elinkeinoelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä laatima tuotantotekniikan ja –talouden ohjeellinen opetussuunnitelma määrittelee ne tavoite- ja osaamisen tasot, joihin työpaikkajaksolla pyritään.
Neljäs aineisto koostuu yhteistyöyrityksille ja opiskelijoille tehdystä Webropol- kyselystä. Siinä on selvitetty paikallisten toimijoitten kokemuksia ja mielipiteitä työpaikkaopinnoista sekä minkälaisia parannusehdotuksia he haluavat tehdä nykyisiin käytänteisiin.
Näiden aineistojen perusteella muodostettiin työpaikkaopinnoille prosessikuvaus, joka esitetään kehitystyön liitteenä. Opinnot toteutetaan neljässä itsenäisessä osassa, ja jokaisella osalla on omat oppimistavoitteensa.