Tunnejohtamisen mahdollisuudet johtamisen kehittämisessä ravintola-alalla
Kotila, Tuija (2009)
Kotila, Tuija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251537
Tiivistelmä
HAAGA-HELIAN ylemmän ammattikorkeakoulun restonomiopintoihin liittyvänä opinnäytetyönä tutkittu johtamiskäytäntöihin uudemman johtamiskirjallisuuden pohjalta sisältyviä asioita ja sitä missä määrin ne ovat tunnistettavissa. Tavoite oli tuottaa tutkimusraportti, joka osaltaan vie eteenpäin johtamisen kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoitus on nostaa esille ravintola-alalle soveltuvia ehdotuksia, työkaluja ja ideoita tunnejohtamisesta ja sen tunnetuksi tekemiseksi. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla ja kohderyhmänä olivat ravintola-alan asiantuntijat, jotka ovat työelämässä menestyneet monipuolisesti. Haastateltavana oli hovimestari, koulutuspäällikkö, ravintola-alan kouluttaja, neljä ravintola-alan opettajaa ja ravintolapäällikkö. Yritykset olivat Center-Inn, Haaga-Perho, Helsingin palvelualojen oppilaitos, Innofocus Länsi-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskus, Keuda Järvenpää, Kouvolan seudun ammattiopisto ja ravintolakoulu Perho. Teemahaastattelun tuotos analysoitiin ja sitä verrattiin teoreettiseen viitekehykseen joka liittyi tunnejohtamisen luonteeseen, kun sitä lähestytään Golemanin (2006) käsitteiden kautta. Myös toiminnalliseen viitekehykseen joka sisälsi ravintola-alan johtamisen merkitystä.
Tunneälytaidot osoittautuvat haastateltavien tuloksissa tärkeimmiksi. Tutkimustulos on samansuuntainen myös muiden kansainvälisten ja kotimaisten tutkimusten kanssa. Tutkimuksessa korostui ihmissuhde- ja tunnejohtamisen taidot. Kun tutkimuksen vastauksia peilataan Golemanin (2006) tunneälytaitoihin, on niistä löydettävissä yhtymäkohtia ainakin hyvään itsetuntemukseen, motivoitumiseen, avoimuuteen, joustavuuteen, ryhmä- ja yhteistyötaitoihin, luottamukseen ja kykyyn kehittää toisia. Tutkimus osoitti, että ne joilla on tunneälytaitoja selviytyvät helpommin ja menestyvät työssä parhaiten, kun sellaiset jotka eivät sitä taitoa niin hyvin hallitse.
Tunneälyn puute tai vähäisen tunneälyn määrä aiheuttavat ongelmia erilaisten ihmisten ja kriisien kohtaamisessa sekä ihmissuhdetaidoissa. Ongelmat johtuvat usein johtajien omien tunteiden tiedostamattomuudesta ja itseluottamuksen puutteesta, eli ei osata hallita haasteellisia yllättäviä tilanteita ja silloin suorituskyky ei ole paras mahdollinen. Tutkimuksessa kuitenkin näkemykset kohdistuivat suurimpaan haasteeseen eli tunnejohtamistaidon kehittämiseen, koska asiajohtamisen koettiin olevan kunnossa ravintola-alalla. Tutkimuksessa vastauksissa ilmeni, että tunnetaitoja voi kehittää.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla ja kohderyhmänä olivat ravintola-alan asiantuntijat, jotka ovat työelämässä menestyneet monipuolisesti. Haastateltavana oli hovimestari, koulutuspäällikkö, ravintola-alan kouluttaja, neljä ravintola-alan opettajaa ja ravintolapäällikkö. Yritykset olivat Center-Inn, Haaga-Perho, Helsingin palvelualojen oppilaitos, Innofocus Länsi-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskus, Keuda Järvenpää, Kouvolan seudun ammattiopisto ja ravintolakoulu Perho. Teemahaastattelun tuotos analysoitiin ja sitä verrattiin teoreettiseen viitekehykseen joka liittyi tunnejohtamisen luonteeseen, kun sitä lähestytään Golemanin (2006) käsitteiden kautta. Myös toiminnalliseen viitekehykseen joka sisälsi ravintola-alan johtamisen merkitystä.
Tunneälytaidot osoittautuvat haastateltavien tuloksissa tärkeimmiksi. Tutkimustulos on samansuuntainen myös muiden kansainvälisten ja kotimaisten tutkimusten kanssa. Tutkimuksessa korostui ihmissuhde- ja tunnejohtamisen taidot. Kun tutkimuksen vastauksia peilataan Golemanin (2006) tunneälytaitoihin, on niistä löydettävissä yhtymäkohtia ainakin hyvään itsetuntemukseen, motivoitumiseen, avoimuuteen, joustavuuteen, ryhmä- ja yhteistyötaitoihin, luottamukseen ja kykyyn kehittää toisia. Tutkimus osoitti, että ne joilla on tunneälytaitoja selviytyvät helpommin ja menestyvät työssä parhaiten, kun sellaiset jotka eivät sitä taitoa niin hyvin hallitse.
Tunneälyn puute tai vähäisen tunneälyn määrä aiheuttavat ongelmia erilaisten ihmisten ja kriisien kohtaamisessa sekä ihmissuhdetaidoissa. Ongelmat johtuvat usein johtajien omien tunteiden tiedostamattomuudesta ja itseluottamuksen puutteesta, eli ei osata hallita haasteellisia yllättäviä tilanteita ja silloin suorituskyky ei ole paras mahdollinen. Tutkimuksessa kuitenkin näkemykset kohdistuivat suurimpaan haasteeseen eli tunnejohtamistaidon kehittämiseen, koska asiajohtamisen koettiin olevan kunnossa ravintola-alalla. Tutkimuksessa vastauksissa ilmeni, että tunnetaitoja voi kehittää.