Mankkaan asukaspuiston käyttäjien asiakastyytyväisyys ja kehittämisehdotukset
Nieminen, Katja (2008)
Nieminen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221491
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää Mankkaan asukaspuiston asiakastyytyväisyyttä sekä löytää mahdollisia kehittämiskohteita. Mankkaalla asukaspuisto on uusi kunnallinen palvelumuoto, jonka asiakkaiden tyytyväisyyttä ei ole aikaisemmin tutkittu. Opinnäytteen keskeinen tutkimuskysymys oli hyvin konkreettinen: Kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Mankkaan asukaspuiston palveluihin ja millaisia kehittämisehdotuksia heillä on toiminnan suhteen. Mankkaan asukaspuiston käyttäjiltä kysyttiin mm. kuinka eri-ikäisten lasten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys on huomioitu asukaspuistossa ja miten asukaspuistotoiminta heidän mielestään tukee sosiaalista verkostoitumista ja tarjoaako se vertaistukea lasten kasvattamiseen.
Tutkielman lähtökohta oli se, että toiminnan laatua voidaan parantaa tyytyväisyyskyselyn tuottaman tiedon avulla. Kyselyllä pyrittiin selvittämään toiminnan vahvuuksia ja löytämään kehittämisehdotuksia, joilla toimintaa voidaan konkreettisesti parantaa ja saada vastaamaan parhaiten asiakaskunnan tarpeita. Teoreettisena lähtökohtana olivat lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen, kasvatuskumppanuuden sekä laadun teoriat.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Tutkielman tuloksissa käy ilmi, että Mankkaan asukaspuiston asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä asukaspuiston toimintaan, mutta heidän vastauksistaan nousi myös konkreettisia kehityskohteita, kuten ulkotilojen turvallisuus ja toimivuus sekä toiminnan sisältö. Tutkielma antaa asukaspuiston henkilökunnalle tietoa siitä, miten asiakkaat arvottavat tarjottuja palveluita. Lisäksi tutkielma antaa henkilökunnalle tietoa siitä, miten hyvin asukaspuiston toiminta-ajatus ja asukaspuiston asiakkaiden arvomaailma ja odotukset kohtaavat. Kyselyn pohjalta asukaspuiston toimintaa on mahdollista kehittää enemmän asiakkaiden tarpeita vastaavaan suuntaan.
Tutkielman lähtökohta oli se, että toiminnan laatua voidaan parantaa tyytyväisyyskyselyn tuottaman tiedon avulla. Kyselyllä pyrittiin selvittämään toiminnan vahvuuksia ja löytämään kehittämisehdotuksia, joilla toimintaa voidaan konkreettisesti parantaa ja saada vastaamaan parhaiten asiakaskunnan tarpeita. Teoreettisena lähtökohtana olivat lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen, kasvatuskumppanuuden sekä laadun teoriat.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Tutkielman tuloksissa käy ilmi, että Mankkaan asukaspuiston asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä asukaspuiston toimintaan, mutta heidän vastauksistaan nousi myös konkreettisia kehityskohteita, kuten ulkotilojen turvallisuus ja toimivuus sekä toiminnan sisältö. Tutkielma antaa asukaspuiston henkilökunnalle tietoa siitä, miten asiakkaat arvottavat tarjottuja palveluita. Lisäksi tutkielma antaa henkilökunnalle tietoa siitä, miten hyvin asukaspuiston toiminta-ajatus ja asukaspuiston asiakkaiden arvomaailma ja odotukset kohtaavat. Kyselyn pohjalta asukaspuiston toimintaa on mahdollista kehittää enemmän asiakkaiden tarpeita vastaavaan suuntaan.