Salibandymailojen ominaisuuksien vaikutus kuluttajien ostopäätökseen
Lappalainen, Janne (2010)
Lappalainen, Janne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia salibandymailojen ominaisuuksien vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Tutkimuksessa selvitettiin minkälaisia ominaisuuksia kuluttajat arvostavat mailoissa ja millaisina he pitävät mailamerkkejä imagollisesti.
Työn teoriaosio koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja selvityksistä. Ajankohtaiset tutkimukset olivat myös tärkeänä lähteenä työssä.
Tutkimuksen empiriaosassa haastateltiin eri mailamerkeillä pelaavia salibandyn harrastajia. Haastattelussa oli tarkoitus saada selville, minkä ominaisuuksien takia pelaajat eli kuluttajat ostavat juuri tietynlaisia salibandymailoja. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien mielipiteitä salibandymailamerkkien imagosta.
Tutkimuksessa saatujen vastauksien avulla selvisi, että kuluttajat vaativat salibandymailaltaan paljon. He tuntevat markkinoilla olevat tuotteet hyvin. Ominaisuuksia, joita haastateltavat arvostivat salibandymailassaan eniten, olivat peliominaisuudet, ulkonäkö, laatu ja tottuminen tiettyyn mailamerkkiin. Tutkimuksen mukaan parhaiten kuluttajien vaatimuksiin vastaa Fat Pipe, toiseksi Exel ja kolmanneksi Blast. Imagollisesti Exel ja Fat Pipe olivat erittäin korkealla tasolla. Näiden merkkien jälkeen tulee Blast, jonka imago ei ollut yhtä vakuuttava.
Työn teoriaosio koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja selvityksistä. Ajankohtaiset tutkimukset olivat myös tärkeänä lähteenä työssä.
Tutkimuksen empiriaosassa haastateltiin eri mailamerkeillä pelaavia salibandyn harrastajia. Haastattelussa oli tarkoitus saada selville, minkä ominaisuuksien takia pelaajat eli kuluttajat ostavat juuri tietynlaisia salibandymailoja. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien mielipiteitä salibandymailamerkkien imagosta.
Tutkimuksessa saatujen vastauksien avulla selvisi, että kuluttajat vaativat salibandymailaltaan paljon. He tuntevat markkinoilla olevat tuotteet hyvin. Ominaisuuksia, joita haastateltavat arvostivat salibandymailassaan eniten, olivat peliominaisuudet, ulkonäkö, laatu ja tottuminen tiettyyn mailamerkkiin. Tutkimuksen mukaan parhaiten kuluttajien vaatimuksiin vastaa Fat Pipe, toiseksi Exel ja kolmanneksi Blast. Imagollisesti Exel ja Fat Pipe olivat erittäin korkealla tasolla. Näiden merkkien jälkeen tulee Blast, jonka imago ei ollut yhtä vakuuttava.