Transition to a new online recruitment service : case: Ministry of the Interior
Seppälä, Elina (2009)
Seppälä, Elina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville haasteet joita siirtyminen perinteisestä rekrytoinnista uuteen online rekrytointijärjestelmään tuo mukanaan. Heli rekrytointijärjestelmä on Valtiokonttorin luoma ja se on tarkoitettu valtion virastoille. Järjestelmän luomisen tarkoituksena oli vähentää hallinnollisiin rutiineihin käytettyä aikaa, modernisoida valtion rekrytointikultturia sekä lisätä henkilöstön liikkuvuutta valtiolla. Järjestelmä on myös osa valtion tuottavuus- ja alueellistamisohjelmia.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto koottiin haastattelemalla neljää Sisäasiainministeriön työntekijää. Haastattelut tehtiin heinä-lokakuun aikana 2009.
Siirtymisen vaikutuksia rekrytoinnin tehokkuuteen tarkasteltiin analysoimalla tuloksia sisäisen markkinoinnin, henkilöstöhallinnon sekä työnantajakuva teorioiden avulla. Tarkoituksena oli saada selville kuinka sähköinen rekrytointijärjestelmä on muuttanut rekrytointiprosessia ja mitä etuja järjestelmällä on Sisäasiainministeriön työnantajakuvaa ajatellen.
Tutkimus osoitti, että järjestelmän käyttö on merkittävästi muuttanut Sisäasiainministeriön rekrytointiprosessia. Järjestelmä on modernisoinut rekrytointikultturia ja auttanut mainostamaan valtion virastoja merkittävänä työnantajana. Tehokkuus on lisääntynyt sillä suurin osa tehtävistä voidaan tehdä sähköisesti.
Tulokset osoittivat, että järjestelmään tulee tehdä vielä parannuksia. Jotta Heli järjestelmää voitaisiin kehittää, Valtiokonttorin sekä valtion virastojen tulee tehdä yhteistyötä. Voidaan todeta, että kun kaikkein kriittisimmät viat saadaan korjattua ja kun yleisö tuntee järjestelmän paremmin, järjestelmän koko potentiaali saadaan käyttöön.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto koottiin haastattelemalla neljää Sisäasiainministeriön työntekijää. Haastattelut tehtiin heinä-lokakuun aikana 2009.
Siirtymisen vaikutuksia rekrytoinnin tehokkuuteen tarkasteltiin analysoimalla tuloksia sisäisen markkinoinnin, henkilöstöhallinnon sekä työnantajakuva teorioiden avulla. Tarkoituksena oli saada selville kuinka sähköinen rekrytointijärjestelmä on muuttanut rekrytointiprosessia ja mitä etuja järjestelmällä on Sisäasiainministeriön työnantajakuvaa ajatellen.
Tutkimus osoitti, että järjestelmän käyttö on merkittävästi muuttanut Sisäasiainministeriön rekrytointiprosessia. Järjestelmä on modernisoinut rekrytointikultturia ja auttanut mainostamaan valtion virastoja merkittävänä työnantajana. Tehokkuus on lisääntynyt sillä suurin osa tehtävistä voidaan tehdä sähköisesti.
Tulokset osoittivat, että järjestelmään tulee tehdä vielä parannuksia. Jotta Heli järjestelmää voitaisiin kehittää, Valtiokonttorin sekä valtion virastojen tulee tehdä yhteistyötä. Voidaan todeta, että kun kaikkein kriittisimmät viat saadaan korjattua ja kun yleisö tuntee järjestelmän paremmin, järjestelmän koko potentiaali saadaan käyttöön.