Asiakkuudenhallinta maatalouskaupan työvälineenä : Esiselvitys Agrimyyjän käsikirjaan
Nieminen, Anu (2010)
Nieminen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191374
Tiivistelmä
Maatalouskaupan toimintaympäristö on kokenut suuria muutoksia viimeisen vuosikymmenen aikana. Maatalousyrittäjien määrä on vähentynyt ja tilakoko kasvanut huomattavasti ja samalla yksittäisen maatalousyrityksen taloudellinen merkitys maatalouskaupalle on kasvanut. Tulevaisuudessa tämä kehitys tulee jatkumaan ja siksi on tärkeää, että maatalouskauppa pyrkii johdonmukaisesti kehittämään asiakkuuksiaan. Asiakkuudenhallinta toimintatapana ja tietojärjestelmänä tarjoaa hyvät edellytykset asiakkuuksien kannattavaan segmentointiin ja hoitoon.
Toimeksiantajayrityksessä otetaan keväällä 2010 käyttöön uusi asiakkuudenhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kattava esiselvitys asiakkuudenhallinnasta ja ratkaisumyynnistä yrityksen käyttöön. Tarkoituksena oli koota teoriamateriaali maatalousmyyjän asiakkuudenhallinnan käsikirjaa varten ja kerätä tietoa myyjien koulutuksen tueksi uuteen toimintamalliin siirryttäessä. Opinnäytetyön tehtävinä oli kartoittaa maatalouden nykytilaa ja koota yhteen tulevaisuusvisioita, selvittää asiakkuudenhallinnan käyttöönottoon ja jalkauttamiseen liittyvät toimenpiteet sekä laatia maatalouskaupalle käytännönläheinen myyntiprosessin malli.
Työ tehtiin esiselvityksenä perustuen olemassa oleviin lähteisiin ja tutkimuksiin. Monipuolisten lähteiden avulla tutkittiin maatalouden tulevaisuusvisioita, joiden pohjalta luotiin perusteet asiakassuuntautuneeseen toimintatapaan siirtymiselle. Tutkittiin myös, minkälaista roolin muutosta uusi toimintatapa vaatii maatalousmyyjiltä ja mitä tulee huomioida myyjien koulutuksessa ja perehdytyksessä. Malli käytännön myyntiprosessiin tehtiin teoriaa ja yrityksen suunnitelmia apuna käyttäen. Opinnäytetyötä tullaan käyttämään toimeksiantajayrityksessä asiakasvastuullisten myyjien koulutuksissa ja käytännön työn tukena.
Toimeksiantajayrityksessä otetaan keväällä 2010 käyttöön uusi asiakkuudenhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kattava esiselvitys asiakkuudenhallinnasta ja ratkaisumyynnistä yrityksen käyttöön. Tarkoituksena oli koota teoriamateriaali maatalousmyyjän asiakkuudenhallinnan käsikirjaa varten ja kerätä tietoa myyjien koulutuksen tueksi uuteen toimintamalliin siirryttäessä. Opinnäytetyön tehtävinä oli kartoittaa maatalouden nykytilaa ja koota yhteen tulevaisuusvisioita, selvittää asiakkuudenhallinnan käyttöönottoon ja jalkauttamiseen liittyvät toimenpiteet sekä laatia maatalouskaupalle käytännönläheinen myyntiprosessin malli.
Työ tehtiin esiselvityksenä perustuen olemassa oleviin lähteisiin ja tutkimuksiin. Monipuolisten lähteiden avulla tutkittiin maatalouden tulevaisuusvisioita, joiden pohjalta luotiin perusteet asiakassuuntautuneeseen toimintatapaan siirtymiselle. Tutkittiin myös, minkälaista roolin muutosta uusi toimintatapa vaatii maatalousmyyjiltä ja mitä tulee huomioida myyjien koulutuksessa ja perehdytyksessä. Malli käytännön myyntiprosessiin tehtiin teoriaa ja yrityksen suunnitelmia apuna käyttäen. Opinnäytetyötä tullaan käyttämään toimeksiantajayrityksessä asiakasvastuullisten myyjien koulutuksissa ja käytännön työn tukena.