Lastentarhanopettajien näkemyksiä mediakasvatuksesta päiväkodeissa
Nyholm, Marja (2010)
Nyholm, Marja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191368
Tiivistelmä
Lastentarhanopettajien näkemyksiä mediakasvatuksesta päiväkodeissa
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat määrittelevät mediakasvatuksen ja miten mediakasvatus toteutuu heidän päiväkotiryhmissään. Lisäksi työn tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien näkemyksiä pienten lasten mediakasvatuksen merkityksestä. Lisäksi selvitettiin miten mediakasvatusta voidaan kehittää päiväkodeissa. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin mediakasvatukseen liittyviä käsitteitä sekä yleisesti mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Haastattelin tutkimukseen neljää lastentarhanopettajaa Keravan päiväkotien esiopetusryhmistä. Keräsin aineiston teemahaastatteluiden avulla. Käytin aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Teemoina olivat mediakasvatuksen määritelmä, mediakasvatuksen toteuttaminen esiopetuksessa, mediakasvatuksen merkitys ja mediakasvatuksen kehittäminen.
Lastentarhanopettajat määrittelivät mediakasvatuksen kukin omalla tavallaan. Mediakasvatusta toteutettiin haastateltujen lastentarhanopettajien ryhmissä pääasiassa mediavälineitä käyttämällä ja niihin tutustumalla sekä keskustelemalla mediasta ja sen sisällöistä lasten kanssa. Ryhmien esiopetussuunnitelmissa mediakasvatusta ei ollut omana aihealueenaan.
Lastentarhanopettajat pitivät mediakasvatuksen toteuttamista tärkeänä tai melko tärkeänä. Haastateltavien mielestä erityisesti lasta suojaava mediakasvatus on tärkeää. Kodin vastuuta asiassa painotettiin. Lastentarhanopettajat kokivat, että mediaa voi hyödyntää opetuksessa monipuolisesti ja eri mediavälineiden avulla lapsi oppii eri asioita. Haastateltavien mielestä päiväkotien mediakasvatusta voidaan kehittää järjestämällä mediakasvatuskoulutusta. He korostivat mediavälineiden tärkeyttä mediakasvatuksen toteuttamisessa. Lisäksi he kokivat itse olevansa vastuullisia ottamaan aiheesta selvää.
Jatkossa tulisi selvittää, miten media näkyy lasten leikeissä. Lisäksi tulisi tutkia, miten mediakasvatusta hyödynnetään äidinkielen tai matematiikan opetuksessa. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisi myös olla, miten mediakasvatusta toteutetaan 3-5-vuotiaiden tai alle 3-vuotiaiden ryhmissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat määrittelevät mediakasvatuksen ja miten mediakasvatus toteutuu heidän päiväkotiryhmissään. Lisäksi työn tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien näkemyksiä pienten lasten mediakasvatuksen merkityksestä. Lisäksi selvitettiin miten mediakasvatusta voidaan kehittää päiväkodeissa. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin mediakasvatukseen liittyviä käsitteitä sekä yleisesti mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Haastattelin tutkimukseen neljää lastentarhanopettajaa Keravan päiväkotien esiopetusryhmistä. Keräsin aineiston teemahaastatteluiden avulla. Käytin aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Teemoina olivat mediakasvatuksen määritelmä, mediakasvatuksen toteuttaminen esiopetuksessa, mediakasvatuksen merkitys ja mediakasvatuksen kehittäminen.
Lastentarhanopettajat määrittelivät mediakasvatuksen kukin omalla tavallaan. Mediakasvatusta toteutettiin haastateltujen lastentarhanopettajien ryhmissä pääasiassa mediavälineitä käyttämällä ja niihin tutustumalla sekä keskustelemalla mediasta ja sen sisällöistä lasten kanssa. Ryhmien esiopetussuunnitelmissa mediakasvatusta ei ollut omana aihealueenaan.
Lastentarhanopettajat pitivät mediakasvatuksen toteuttamista tärkeänä tai melko tärkeänä. Haastateltavien mielestä erityisesti lasta suojaava mediakasvatus on tärkeää. Kodin vastuuta asiassa painotettiin. Lastentarhanopettajat kokivat, että mediaa voi hyödyntää opetuksessa monipuolisesti ja eri mediavälineiden avulla lapsi oppii eri asioita. Haastateltavien mielestä päiväkotien mediakasvatusta voidaan kehittää järjestämällä mediakasvatuskoulutusta. He korostivat mediavälineiden tärkeyttä mediakasvatuksen toteuttamisessa. Lisäksi he kokivat itse olevansa vastuullisia ottamaan aiheesta selvää.
Jatkossa tulisi selvittää, miten media näkyy lasten leikeissä. Lisäksi tulisi tutkia, miten mediakasvatusta hyödynnetään äidinkielen tai matematiikan opetuksessa. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisi myös olla, miten mediakasvatusta toteutetaan 3-5-vuotiaiden tai alle 3-vuotiaiden ryhmissä.