Opas digitaalisen pelin äänisuunnitteluun ja toteutukseen
Elsilä, Timo (2010)
Elsilä, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191365
Tiivistelmä
2000-luvulla peliteollisuuden kehitys ja kasvu ovat olleet räjähdysmäistä. Näin ollen kriteerit pelin laadulle ovat myös kasvaneet. Laadukkaassa digitaalisessa pelissä peliäänisuunnittelu ja peliäänimaiseman luonti ja toteutus ovat tärkeässä asemassa, grafiikan,pelattavuuden ja sisällön lisäksi. Koska kuulo on yksi tärkeimmistä aisteistamme,
voi hyvin tehdyllä peliäänisuunnittelulla saadaan ihmeitä aikaan. Hyvä äänisuunnittelu voi viedä pelin uudelle tasolle ja tuottaa aivan uudenlaisen elämyksen pelaajalle. Huonosti
toteutettu äänisuunnittelu voi pahimmassa tapauksessa pilata muuten hyvän pelin.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kertoa peliäänisuunnittelun eri työvaiheista, siihen liittyvistä mahdollisuuksista, haasteista, olemassa olevista ongelmista ja rajoitteista.
Havainnollistan myös eri tekniikoita ja sitä, mitä kaikkea peliäänellä voidaan tehdä.
Työn tuloksena saatiin opas, jonka tarkoitus on antaa parempi käsitys pelien äänimaailmoista. Opas on suunnattu peleistä kiinnostuneille, aloitteleville peliohjelmoijille ja
tietysti alan opiskelijoille, mutta se on myös tarkoitettu jo pelialalla työskenteleville ammattilaisille. Oppaastani saa varmasti uusia näkemyksiä ja ideoita seuraavan pelin
äänisuunnittelun tueksi ja sen parantamiseksi.
Peliäänisuunnittelun kannalta tulee ottaa huomioon monenlaisia asioita, mille kohdealustalle
peliä ollaan kehittämässä. Kunnollinen esitutkimus ja äänisuunnitteludokumentointi ovat välttämättömiä. Oman ajan käyttö tulee aikatauluttaa ja suunnitella
huolellisesti. Onnistuneen ja toimivan äänimaailman toteuttamiseen vaaditaan paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Hyvin toteutetut musiikit ja äänitehosteet eivät kuitenkaan
yksistään riitä onnistuneen äänimaailman luontiin. Nykypäivän peliäänisuunnittelijalta vaaditaankin luovan äänisuunnittelun lisäksi myös vahvaa ymmärtämistä vuorovaikutteisesta
äänisuunnittelusta, pelimekaniikasta ja peliohjelmoinnista.
voi hyvin tehdyllä peliäänisuunnittelulla saadaan ihmeitä aikaan. Hyvä äänisuunnittelu voi viedä pelin uudelle tasolle ja tuottaa aivan uudenlaisen elämyksen pelaajalle. Huonosti
toteutettu äänisuunnittelu voi pahimmassa tapauksessa pilata muuten hyvän pelin.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kertoa peliäänisuunnittelun eri työvaiheista, siihen liittyvistä mahdollisuuksista, haasteista, olemassa olevista ongelmista ja rajoitteista.
Havainnollistan myös eri tekniikoita ja sitä, mitä kaikkea peliäänellä voidaan tehdä.
Työn tuloksena saatiin opas, jonka tarkoitus on antaa parempi käsitys pelien äänimaailmoista. Opas on suunnattu peleistä kiinnostuneille, aloitteleville peliohjelmoijille ja
tietysti alan opiskelijoille, mutta se on myös tarkoitettu jo pelialalla työskenteleville ammattilaisille. Oppaastani saa varmasti uusia näkemyksiä ja ideoita seuraavan pelin
äänisuunnittelun tueksi ja sen parantamiseksi.
Peliäänisuunnittelun kannalta tulee ottaa huomioon monenlaisia asioita, mille kohdealustalle
peliä ollaan kehittämässä. Kunnollinen esitutkimus ja äänisuunnitteludokumentointi ovat välttämättömiä. Oman ajan käyttö tulee aikatauluttaa ja suunnitella
huolellisesti. Onnistuneen ja toimivan äänimaailman toteuttamiseen vaaditaan paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Hyvin toteutetut musiikit ja äänitehosteet eivät kuitenkaan
yksistään riitä onnistuneen äänimaailman luontiin. Nykypäivän peliäänisuunnittelijalta vaaditaankin luovan äänisuunnittelun lisäksi myös vahvaa ymmärtämistä vuorovaikutteisesta
äänisuunnittelusta, pelimekaniikasta ja peliohjelmoinnista.