Barnens röst- en kvalitativ studie om hur barnens åsikter fås fram och beaktas på daghem
Forsblom, Josefina (2010)
Forsblom, Josefina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181359
Tiivistelmä
Detta examensarbete fokuserar på varje barns rätt att få uttrycka sig, sina tankar, åsikter och önskemål samt bli sedda, hörda, beaktade och respekterade. Arbetet framställer även barnets rätt att påverka och ha inflytande i sådant som gäller dem. Inriktningen ligger på barn i daghem. Syftet är att genom litteratur belysa betydelsen av varför barnens röst bör höras samt presentera olika pedagogiska metoder och arbetssätt för att få fram barnens röster och möjlighet att delta i och påverka planeringen av daghemsverksamheten. Syftet har även varit att genom en kvalitativ undersökning få fram praktiska exempel och större insikt i ämnet. Frågeställningarna för arbetet har varit; Hörs barnens röster på daghemmet? Hur fås barnens åsikter fram på daghem? På vilket sätt tags barnens åsikter i beaktande i planering av daghemsverksamheten? Datainsamlingsmetoden är litteraturgenomgång samt temaintervjuer. Fem personer, personal från daghemmet Rastis, har deltagit i intervjuerna.
De teoretiska utgångspunkterna är att barnet har rätt att få sin röst hörd och beaktad, att motivationen är högre om intressen beaktas och verksamheten planeras utgående från dem, att barn bör få möjligheter att lära sig bli delaktiga i ett demokratiskt system, att den vuxna bör behärska förmågan att inta barnets perspektiv och att strävan skall vara att uppnå barnets bästa. Pedagogiska arbetssätt och metoder för att få fram barnets röst är dokumentation och observation, sagotering och förmågan att lyssna. Undersökningens resultat visar att personal som arbetar med barn på ett daghem i olika barngrupper anser att barnen har inflytande i små vardagliga saker, att de är mer motiverade om de för göra egna val och följa sina intressen. Resultaten visar att lyssnandet är viktigt, observation, dokumentation, läsestunder, diskussion och smågruppsverksamhet används för att få fram barnens tankar. Resultaten visar även att barnets röst hörs varierande i barngruppen beroende på om barnen är yngre eller äldre. This degree thesis focuses on every child's right to express it selves, its thoughts, opinions and wishes, be heard, seen, paid attention to and respected. This degree thesis brings up children's right to affect and influence on matters that concerns the child. The focus is on children in daycare center. The intention is through literature to enlighten the meaning of why children's voices should be heard, and to present different pedagogical methods in bringing up children's voices and giving them opportunities to participate and affect on the planning of the daycare activities. One purpose with this degree thesis has been to elicit practical examples and to get a larger comprehension of the topic through a qualitative study. The research questions for this degree thesis has been; Are children's voices heard in daycare? How may children's voices be brought up? How are children's opinions taken into count when planning daycare activities? The data collection method is theme based interviews and analyse of literature. Five persons, personnel on the daycare center Rastis, have taken part of the interviews.
The theoretical starting points are that the child has a right to be heard and paid attention to, that the motivation is higher if the child's interests are taken in to count and if the activities are planned according to them, that children need to get chances to learn how to become a part of a democratic system, that the adult has to be able to take the child's perspective and that what is best for the child should be strived for. Pedagogical methods in bringing fourth children's voices are documentation and observation, storycrafting and the ability to listen. The results of the study shows that personnel working with children in different groups at a daycare center find that children have influence in small things in the everyday life, that they are more motivated if they are allowed to make their own decisions and may follow their interests. The results shows that listening is of great importance and that observing, documenting, readingmoments, discussion and working in smaller groups is used to bring fourth children's thoughts. The results also show that how children's voice is heard variates in the group depending on the age of the children.
De teoretiska utgångspunkterna är att barnet har rätt att få sin röst hörd och beaktad, att motivationen är högre om intressen beaktas och verksamheten planeras utgående från dem, att barn bör få möjligheter att lära sig bli delaktiga i ett demokratiskt system, att den vuxna bör behärska förmågan att inta barnets perspektiv och att strävan skall vara att uppnå barnets bästa. Pedagogiska arbetssätt och metoder för att få fram barnets röst är dokumentation och observation, sagotering och förmågan att lyssna. Undersökningens resultat visar att personal som arbetar med barn på ett daghem i olika barngrupper anser att barnen har inflytande i små vardagliga saker, att de är mer motiverade om de för göra egna val och följa sina intressen. Resultaten visar att lyssnandet är viktigt, observation, dokumentation, läsestunder, diskussion och smågruppsverksamhet används för att få fram barnens tankar. Resultaten visar även att barnets röst hörs varierande i barngruppen beroende på om barnen är yngre eller äldre.
The theoretical starting points are that the child has a right to be heard and paid attention to, that the motivation is higher if the child's interests are taken in to count and if the activities are planned according to them, that children need to get chances to learn how to become a part of a democratic system, that the adult has to be able to take the child's perspective and that what is best for the child should be strived for. Pedagogical methods in bringing fourth children's voices are documentation and observation, storycrafting and the ability to listen. The results of the study shows that personnel working with children in different groups at a daycare center find that children have influence in small things in the everyday life, that they are more motivated if they are allowed to make their own decisions and may follow their interests. The results shows that listening is of great importance and that observing, documenting, readingmoments, discussion and working in smaller groups is used to bring fourth children's thoughts. The results also show that how children's voice is heard variates in the group depending on the age of the children.