Uuden tuotteen kehittäminen
Yli-Renko, Jukka (2010)
Yli-Renko, Jukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181357
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään uuden tuotteen kehittämistä, sekä tarkastellaan uuden tuotteen syntyä asiakastarpeesta tuotteeksi. Opinnäytetyössä käsitellään myös, mitä muita yritystoimintaa käsitteleviä pelejä on olemassa niin Suomessa, kuin muuallakin maailmassa, sekä mitä opetuksellisia mahdollisuuksia lautapeleillä on.
Uusi tuote on yritystoimintaa opettava lautapeli, joka tehtiin Seinäjoen ammattikorkeakoululle, Kauhavan toimipisteelle. Työn toimeksiantajana toimi VCG Oy ja yhteyshenkilö oli Anmari Viljamaa. Pelistä tehtiin kaksi erilaista versiota. Tässä työssä käsitellään pelin tekemistä vaihe vaiheelta ja kerrotaan, mistä tuotekehityksessä on kysymys sekä mitä osia nyt kehitettyyn lautapeliin kuuluu ja miten se on tehty. Pelin molemmat versiot käsittelevät yritystoimintaa. Lautapeli on tarkoitettu liiketaloutta opiskeleville opiskelijoille, jotka ovat aloittaneet opiskelun. Tästä syystä pelit ovat helposti ymmärrettäviä ja tarpeeksi yksinkertaisia, jotta peliä voi aloittavat opiskelijat pelata. Lautapelin tavoitteena on opettaa yritystoimintaa opiskelijoille. Lautapeliä viedään helpotettuna versiona myös lukioille ja muihin kouluihin koulun omien opiskelijoiden johdosta. Opinnäytetyö selvitti, että lautapelit voivat olla myös vaihtoehto opetukseen ja yritystoimintaa opettavia lautapelejä ei juurikaan ole käytössä Suomessa.
Uusi tuote on yritystoimintaa opettava lautapeli, joka tehtiin Seinäjoen ammattikorkeakoululle, Kauhavan toimipisteelle. Työn toimeksiantajana toimi VCG Oy ja yhteyshenkilö oli Anmari Viljamaa. Pelistä tehtiin kaksi erilaista versiota. Tässä työssä käsitellään pelin tekemistä vaihe vaiheelta ja kerrotaan, mistä tuotekehityksessä on kysymys sekä mitä osia nyt kehitettyyn lautapeliin kuuluu ja miten se on tehty. Pelin molemmat versiot käsittelevät yritystoimintaa. Lautapeli on tarkoitettu liiketaloutta opiskeleville opiskelijoille, jotka ovat aloittaneet opiskelun. Tästä syystä pelit ovat helposti ymmärrettäviä ja tarpeeksi yksinkertaisia, jotta peliä voi aloittavat opiskelijat pelata. Lautapelin tavoitteena on opettaa yritystoimintaa opiskelijoille. Lautapeliä viedään helpotettuna versiona myös lukioille ja muihin kouluihin koulun omien opiskelijoiden johdosta. Opinnäytetyö selvitti, että lautapelit voivat olla myös vaihtoehto opetukseen ja yritystoimintaa opettavia lautapelejä ei juurikaan ole käytössä Suomessa.