Laatututkimus Imagon Oy:lle
Leinonen, Teija (2009)
Leinonen, Teija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181353
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Imagon Oy:lle suoritettava laatututkimus. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle mahdollisimman paljon ajankohtaista tietoa laadunhallintajärjestelmistä sekä suorittaa tuotantoprosessista laatututkimus. Laatututkimuksen tarkoituksena oli etsiä mahdolliset tuotannossa tapahtuneet virheet, löytää niihin ratkaisut ja parantaa siten yrityksen laadunhallintaa ja laatua.
Teoriataustassa käsitellään laatua yleisenä käsitteenä, laadunhallintaa, laadunhallintajärjestelmiä ja laadun parantamista tilastollisten menetelmien avulla. Tutkimusmenetelminä käytettiin olemassa olevan kirjallisuuden, Internet- lähteiden ja prosessista kerätyn aineiston tutkimista. Laatututkimus suoritettiin tuotantoprosessista kerätyn aineiston perusteella. Tutkija suoritti laatututkimuksen tilastollisten tutkimusmenetelmien avulla.
Tutkimus osoitti, että kaikkein eniten laatupoikkeamia syntyi puutteellisten toimintaohjeiden takia. Laadun parantamiseksi yrityksen on laadittava selkeät toimintaohjeet, joiden mukaan tulee menetellä. Laadunhallintajärjestelmän toteuttaminen ja ylläpito vaatii yritykseltä aikaa ja resursseja. Parhaimmillaan laadunhallintajärjestelmä on kuitenkin hyvä apuväline johtamiselle ja sujuville prosesseille.
Toimeksiantaja voi käyttää tutkimuksen tuloksia apunaan yrityksen laadun parantamisessa. Opinnäytetyö antaa neuvoja myös tehokkaaseen laadunhallintajärjestelmän ylläpitoon.
Teoriataustassa käsitellään laatua yleisenä käsitteenä, laadunhallintaa, laadunhallintajärjestelmiä ja laadun parantamista tilastollisten menetelmien avulla. Tutkimusmenetelminä käytettiin olemassa olevan kirjallisuuden, Internet- lähteiden ja prosessista kerätyn aineiston tutkimista. Laatututkimus suoritettiin tuotantoprosessista kerätyn aineiston perusteella. Tutkija suoritti laatututkimuksen tilastollisten tutkimusmenetelmien avulla.
Tutkimus osoitti, että kaikkein eniten laatupoikkeamia syntyi puutteellisten toimintaohjeiden takia. Laadun parantamiseksi yrityksen on laadittava selkeät toimintaohjeet, joiden mukaan tulee menetellä. Laadunhallintajärjestelmän toteuttaminen ja ylläpito vaatii yritykseltä aikaa ja resursseja. Parhaimmillaan laadunhallintajärjestelmä on kuitenkin hyvä apuväline johtamiselle ja sujuville prosesseille.
Toimeksiantaja voi käyttää tutkimuksen tuloksia apunaan yrityksen laadun parantamisessa. Opinnäytetyö antaa neuvoja myös tehokkaaseen laadunhallintajärjestelmän ylläpitoon.