Sosiaalipedagoginen hevostoiminta : osana ADHD-lapsen kuntoutusta
Lauronen, Essi (2010)
Lauronen, Essi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181346
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien arviointien perusteella sosiaalipedagogisen hevostoiminnan hyödyllisyyttä ADHD-lapsen päivittäisiin toimintoihin. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta oli ADHD-lapsen moniammatillisen kuntoutuksen yksi kuntoutusmuoto. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaista muutosta oli tullut lapsen päivittäisiin toimintoihin sosiaalipedagogisen hevostoiminta kuntou-tusjakson jälkeen. Muutosten arvioijina olivat vanhemmat.
Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli kajaanilainen yksityisyrittäjä Hannu Rytkönen. Toimeksiantaja on psykoterapeutti, joka toteuttaa kuntoutusta soveltamalla sosiaalipedagogisen hevostoiminnan periaatteita.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä oli seitsemän vanhempaa, joiden neljä ala-asteikäistä poikaa oli osallistunut sosiaalipedagogiseen kuntoutusjaksoon. Lapset olivat saaneet lähetteen hevostoiminnan kuntoutukseen Kainuun Keskussairaalan neuropsykiatriselta poliklinikalta. Kuntoutusjaksot toteutuivat vuosien 2007–2008 aikana. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla avulla lasten vanhemmilta.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tuomat muutokset ovat näkyneet selkeimmin lapsen itsetunnon kohentumisena ja itsehillinnän parantumisena. Tutkimustuloksia tulee kuitenkin tarkastella kriittisesti, sillä lapsilla on ollut myös muita kuntoutus- ja tukimuotoja. Tällöin on vaikea tutkimuksen perusteella päätellä pelkästään juuri sosiaalipedagogisen toiminnan yhteyttä lapsen kuntoutumiseen.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ollessa verrattain uusi kuntoutusmuoto Suomessa tarvitaan koko ajan lisää jatkotutkimuksia. Neuropsykiatriseen oireyhtymään kuuluvan ADHD:n osalta yhtenä jatkotutkimustarpeina voisi olla eri-ikäisten asiakasryhmien omien kokemusten tutkiminen.
Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli kajaanilainen yksityisyrittäjä Hannu Rytkönen. Toimeksiantaja on psykoterapeutti, joka toteuttaa kuntoutusta soveltamalla sosiaalipedagogisen hevostoiminnan periaatteita.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä oli seitsemän vanhempaa, joiden neljä ala-asteikäistä poikaa oli osallistunut sosiaalipedagogiseen kuntoutusjaksoon. Lapset olivat saaneet lähetteen hevostoiminnan kuntoutukseen Kainuun Keskussairaalan neuropsykiatriselta poliklinikalta. Kuntoutusjaksot toteutuivat vuosien 2007–2008 aikana. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla avulla lasten vanhemmilta.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tuomat muutokset ovat näkyneet selkeimmin lapsen itsetunnon kohentumisena ja itsehillinnän parantumisena. Tutkimustuloksia tulee kuitenkin tarkastella kriittisesti, sillä lapsilla on ollut myös muita kuntoutus- ja tukimuotoja. Tällöin on vaikea tutkimuksen perusteella päätellä pelkästään juuri sosiaalipedagogisen toiminnan yhteyttä lapsen kuntoutumiseen.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ollessa verrattain uusi kuntoutusmuoto Suomessa tarvitaan koko ajan lisää jatkotutkimuksia. Neuropsykiatriseen oireyhtymään kuuluvan ADHD:n osalta yhtenä jatkotutkimustarpeina voisi olla eri-ikäisten asiakasryhmien omien kokemusten tutkiminen.