Saimaa Summit -tapahtuman kehittämisehdotusten kartoitus tapahtuman kansainvälistämiseksi
Nikkonen, Päivi; Issakainen, Pia (2009)
Nikkonen, Päivi
Issakainen, Pia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001151281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001151281
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli Savonlinnasalin toimeksiantona kehittämiskyselyn suunnittelu ja toteutus Saimaa Summit 2009 -tapahtumaan. Tavoitteenamme oli saada käyttökelpoisia työkaluja Savonlinnasalille tulevia foorumipäiviä ja mahdollista tapahtuman kansainvälistämistä varten.
Toimeksiantajalle on tehty asiakastyytyväisyyskysely kesällä 2008, jossa mitattiin asiakastyyty-väisyyttä Savonlinnasalin toiminnan eri osa-alueilta. Tällaista perinteistä asiakastyytyväisyys-kyselyä emme siis halunneet toteuttaa, vaan kyselyssä haluttiin keskittyä pelkästään Saimaa Summit- tapahtuman kehittämiseen.
Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmä on pääsääntöisesti kvantitatiivinen, mutta saadaksemme enemmän kehittämisideoita sähköisesti toteutetulla kyselyllä, joukossa on myös osa kvalitatiivisia kysymyksiä. Kysely toteutettiin webropol tiedonkeruusovelluksella. Kyselyn vastaanottajia oli 208, joista 115 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi muodostui 55,3 %. Vastaukset haluttiin pää-asiassa numeraalisena datana, jotta saatua aineistoa voitiin tulkita ja käsitellä nopeammin ja hel-pommin. Avoimilla kysymyksillä haluttiin kartoittaa suoraa palautetta ja kehittämisehdotuksia kyselyyn osallistujilta sekä antaa mahdollisuus vapaaseen sanaan.
Kehittämiskyselyymme ensi vuoden kansainvälisempää tapahtumaa ajatellen ideoita ja kehittä-misehdotuksia tuli hyvin. Tuloksissa toivottiin tapahtumaan jatkossa ulkomaalaisia luennoitsijoita. Lisäksi Venäjän läheisyyden mukana tuomien hyötyjen ja uhkien huomioiminen tuli esille monessa vastauksessa. Seminaaripäivän pituus, ajankohta sekä hinta ovat tekijöitä, joihin toi-meksiantajan kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota.
Toimeksiantajalle on tehty asiakastyytyväisyyskysely kesällä 2008, jossa mitattiin asiakastyyty-väisyyttä Savonlinnasalin toiminnan eri osa-alueilta. Tällaista perinteistä asiakastyytyväisyys-kyselyä emme siis halunneet toteuttaa, vaan kyselyssä haluttiin keskittyä pelkästään Saimaa Summit- tapahtuman kehittämiseen.
Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmä on pääsääntöisesti kvantitatiivinen, mutta saadaksemme enemmän kehittämisideoita sähköisesti toteutetulla kyselyllä, joukossa on myös osa kvalitatiivisia kysymyksiä. Kysely toteutettiin webropol tiedonkeruusovelluksella. Kyselyn vastaanottajia oli 208, joista 115 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi muodostui 55,3 %. Vastaukset haluttiin pää-asiassa numeraalisena datana, jotta saatua aineistoa voitiin tulkita ja käsitellä nopeammin ja hel-pommin. Avoimilla kysymyksillä haluttiin kartoittaa suoraa palautetta ja kehittämisehdotuksia kyselyyn osallistujilta sekä antaa mahdollisuus vapaaseen sanaan.
Kehittämiskyselyymme ensi vuoden kansainvälisempää tapahtumaa ajatellen ideoita ja kehittä-misehdotuksia tuli hyvin. Tuloksissa toivottiin tapahtumaan jatkossa ulkomaalaisia luennoitsijoita. Lisäksi Venäjän läheisyyden mukana tuomien hyötyjen ja uhkien huomioiminen tuli esille monessa vastauksessa. Seminaaripäivän pituus, ajankohta sekä hinta ovat tekijöitä, joihin toi-meksiantajan kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota.