Toiminnalliset menetelmät lyhytaikaissijoitettujen lasten ryhmätoiminnan tukena
Eklund, Heini; Ikonen, Jenni-Mari (2010)
Eklund, Heini
Ikonen, Jenni-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001111191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001111191
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme Etelä-Suomessa sijaitsevassa perhetukikeskuksessa 4-12-vuotiaiden lasten kanssa kesäkuussa 2009. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen avulla tutkittiin toiminnallisten menetelmien vaikutusta lyhytaikaissijoitettujen lasten ryhmässä toimimisen taitoihin sekä rohkeuden esiintuomiseen ryhmässä. Opinnäytetyömme sisälsi kuusi toimintakertaa, joissa hyödynnettiin toiminnallisia menetelmiä pääpainona liikunta ja kuvataide. Jokaisella kerralla mukana oli neljästä kymmeneen lasta perhetukikeskuksen kahdelta eri osastolta.
Tavoitteina opinnäytetyössämme olivat toiminnallisten menetelmien avulla tukea lapsen yksilöllistä rohkeutta ja sen esiintuomista ryhmässä, ryhmätyötaitojen vahvistamista, positiivisten ryhmässä toimimisen kokemuksia sekä yksilöllisyyttä ja minuutta itsetunnon kautta ryhmätoiminnassa. Toiminnan tavoitteina meillä oli havainnoida ryhmää ja antaa ryhmän jäsenille avaimia ryhmämuotoisen toiminnan iloihin ja mahdollisuuksiin. Henkilökohtaiset tavoitteet liittyivät ammattitaidon kehittämiseen lastensuojelulasten kanssa sekä ohjaajuuden vahvistumiseen. Arviointimenetelminä käytimme omaa havainnointia oppimispäiväkirjan avulla, havainnointilomaketta, vertaispalautetta sekä jokaiselta kerralta saatua palautetta lapsilta.
Työn teorian pohjana meillä oli lastensuojelu toimintaympäristönä, jonka lisäksi paneuduimme tutkimaan ryhmää ja sen vaikutusta yksilöön sekä lapsen kriisiä. Myös itsetunnon merkitys yksilöllä ryhmämuotoisessa toiminnassa on tutkimuksessamme läsnä.
Opinnäytetyö ja sen toteuttaminen olivat kokonaisuudessaan opettavainen kokemus. Koimme toimintakerrat ja niiden suunnittelun haastaviksi, antoisiksi sekä mielenkiintoisiksi. Haastavaa projektista teki sen luonne eli se, että kaikki oli meidän omiin havaintoihin perustuvaa. Tuloksia ja tavoitteita oli haastava mitata, koska ne eivät olleet konkreettisia. Meille ohjaajina projekti oli ammatillisesti antoisa, sillä saimme tästä paljon eväitä tulevaisuutta varten. Juuri haastavuuden vuoksi opimme lapsien lisäksi itsestämme ja etenkin omista vahvuuksistamme ja kehittämisen kohteista ohjaajuudessa.
Tutkimustulosten mukaan voimme ajatella toiminnallisten menetelmien olevan hyödyllisiä ryhmämuotoisessa toiminnassa. Jokaiselle meistä voi olla joskus vaikeaa pukea sanoiksi ajatuksiamme ja etenkin lapsille, jotka elävät epävarmassa tilanteessa, toiminnan kautta työskentely voi helpottaa havainnointiemme mukaan tuomaan ajatuksia näkyväksi.
Tavoitteina opinnäytetyössämme olivat toiminnallisten menetelmien avulla tukea lapsen yksilöllistä rohkeutta ja sen esiintuomista ryhmässä, ryhmätyötaitojen vahvistamista, positiivisten ryhmässä toimimisen kokemuksia sekä yksilöllisyyttä ja minuutta itsetunnon kautta ryhmätoiminnassa. Toiminnan tavoitteina meillä oli havainnoida ryhmää ja antaa ryhmän jäsenille avaimia ryhmämuotoisen toiminnan iloihin ja mahdollisuuksiin. Henkilökohtaiset tavoitteet liittyivät ammattitaidon kehittämiseen lastensuojelulasten kanssa sekä ohjaajuuden vahvistumiseen. Arviointimenetelminä käytimme omaa havainnointia oppimispäiväkirjan avulla, havainnointilomaketta, vertaispalautetta sekä jokaiselta kerralta saatua palautetta lapsilta.
Työn teorian pohjana meillä oli lastensuojelu toimintaympäristönä, jonka lisäksi paneuduimme tutkimaan ryhmää ja sen vaikutusta yksilöön sekä lapsen kriisiä. Myös itsetunnon merkitys yksilöllä ryhmämuotoisessa toiminnassa on tutkimuksessamme läsnä.
Opinnäytetyö ja sen toteuttaminen olivat kokonaisuudessaan opettavainen kokemus. Koimme toimintakerrat ja niiden suunnittelun haastaviksi, antoisiksi sekä mielenkiintoisiksi. Haastavaa projektista teki sen luonne eli se, että kaikki oli meidän omiin havaintoihin perustuvaa. Tuloksia ja tavoitteita oli haastava mitata, koska ne eivät olleet konkreettisia. Meille ohjaajina projekti oli ammatillisesti antoisa, sillä saimme tästä paljon eväitä tulevaisuutta varten. Juuri haastavuuden vuoksi opimme lapsien lisäksi itsestämme ja etenkin omista vahvuuksistamme ja kehittämisen kohteista ohjaajuudessa.
Tutkimustulosten mukaan voimme ajatella toiminnallisten menetelmien olevan hyödyllisiä ryhmämuotoisessa toiminnassa. Jokaiselle meistä voi olla joskus vaikeaa pukea sanoiksi ajatuksiamme ja etenkin lapsille, jotka elävät epävarmassa tilanteessa, toiminnan kautta työskentely voi helpottaa havainnointiemme mukaan tuomaan ajatuksia näkyväksi.