Tiotusentals unika webbläsare per vecka : Nisch, interaktivitet, design - faktorerna som genererar trafik till din blogg
Lindroos, Karin (2010)
Lindroos, Karin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001111160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001111160
Tiivistelmä
Fenomenet bloggning har växt oerhört under de senaste åren, och jag har jag följt med trenden både som aktiv bloggläsare och bloggare. I det här examensarbetet utreder jag vad det är som gör att vissa bloggar är så otroligt populära och vad det är som gör att tusentals läsare klickar in sig på en viss blogg varje dag, flera gånger per dag. Med hjälp av en trestegsmetod där jag tar fasta på bloggens nisch, interaktivitet och design, analyserar jag åtta populära bloggar inom livsstilsgenren för att skönja faktorer som gör en blogg populär. Jag urskiljer huruvida det exempelvis är interaktivitet med läsarna, unikt innehåll, kreativ marknadsföring eller en väl uttänkt helhet som gör att en blogg genererar över 10 000 unika webbläsare i veckan. Syftet med examensarbetet är att sammanfatta en lista över de faktorer som gör en blogg populär och läst av flera tusen i veckan, och därtill de faktorer som gör att läsare återkommer till en blogg. Listan kan vara till nytta för dem som nyligen registrerat en blogg eller redan bloggar och vill ha tips över vad man bör tänka på, för dem som redan bloggat länge och vill nå en större publik och i och med det potentiella annonsörer, och för dem som inte själva bloggar men följer med fenomenet och är intresserade av vad syftet med att skriva och läsa bloggar är och hur en blogg fungerar. As a blogger and a blog reader I have been following the blog phenomenon during the past few years. In this thesis I investigate in what it is that make some blogs popular, and what it is that makes thousands of readers visit a certain blog every day, several times a day. With the help of content analysis I approach eight popular blogs, to discern the factors that draw over 10.000 unique visitors per week to a specific blog. The purpose of the thesis is to summarize a list over the factors that make a blog popular and read by thousands and thousands a week, and further more the factors that make these readers return to a blog several times a day. The list can be used by those who are starting a blog or those who already are blogging but needs tips. For those who have blogged for a long time the list can give hints on how to attract a larger readership and advertisers. For those who do not blog, but follow the phenomenon, the thesis can give valuable information about why people blog and read blogs, and how a blog works.