ATK-TUKIPALVELUJEN LAATU KESKI-SUOMEN TE-KESKUKSESSA
Tuomela, Toni (2009)
Tuomela, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001051042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001051042
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Keski-Suomen TE-keskuksen atk-tukipalvelun laatua ennen vuoden 2010 alussa tapahtuvaa valtion aluehallinnon kehittämis- ja uudistamishanketta (Alku-hanke). Alku-hankkeen myötä uudistuu myös atk-tukipalvelu TE-keskuksissa. Vuoden 2009 alussa perustettiin Alue ICT -yksikkö, johon vuoden 2010 alusta TE-keskukset siirtyvät lähituesta etätukeen. Alue ICT -yksikkö perustaa yhteisen Service Desk -palvelun kaikille TE-keskuksille. Opinnäytetyössä tutkittiin myös tämän organisaatiouudistuksen mahdollisia vaikutuksia atk-tukipalvelun laatuun.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja empiirinen havaintoaineisto kerättiin tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskysely toteutettiin internetkyselynä Digium Enterprise -sovelluksen avulla.
Keski-Suomen TE-keskuksen henkilöstö piti atk-tukipalveluaan tällä hetkellä hyvänä ja oli tyytyväinen sen toimintaan. Atk-tukihenkilöstöä pidettiin asiantuntevana, nopeasti toimivana ja yhteydenotto koettiin helpoksi. Kehittämisen varaa ilmeni laitteistojen ja ohjelmien toimivuudessa. Myös asioihin paneutumisessa ja avun laadussa oli kehitettävää. Henkilöstö toivoi avoimissa vastauksissa myös atk-tukihenkilöstön tekevän enemmän yhteistyötä keskenään. Avoimissa vastauksissa näkyi myös erittäin selkeästi henkilöstön huoli atk-tukipalvelun laadun heikkenemisestä siirryttäessä lähituesta etätukeen vuoden 2010 alusta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Keski-Suomen TE-keskuksen tulisi uusia laitteistoa ja kiinnittää huomiota käytettävien ohjelmistojen valintaan. Keski-Suomen TE-keskuksen atk-tukipalvelu kaipaa myös atk-tukihenkilöstön asenteellista muutosta sekä henkilöstön tiedotusta ja perehdytystä uuteen atk-tukipalvelumalliin. Opinnäytetyötä voidaan jatkossa käyttää vertailukohteena, kun tehdään tutkimusta atk-tukipalvelun laadusta TE-keskuksissa Alue ICT-yksikön etätuen käynnistymisen jälkeen. Myös tutkimuskysely tarjoaa erinomaisen pohjan tehtäessa vastaavia kyselyjä tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja empiirinen havaintoaineisto kerättiin tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskysely toteutettiin internetkyselynä Digium Enterprise -sovelluksen avulla.
Keski-Suomen TE-keskuksen henkilöstö piti atk-tukipalveluaan tällä hetkellä hyvänä ja oli tyytyväinen sen toimintaan. Atk-tukihenkilöstöä pidettiin asiantuntevana, nopeasti toimivana ja yhteydenotto koettiin helpoksi. Kehittämisen varaa ilmeni laitteistojen ja ohjelmien toimivuudessa. Myös asioihin paneutumisessa ja avun laadussa oli kehitettävää. Henkilöstö toivoi avoimissa vastauksissa myös atk-tukihenkilöstön tekevän enemmän yhteistyötä keskenään. Avoimissa vastauksissa näkyi myös erittäin selkeästi henkilöstön huoli atk-tukipalvelun laadun heikkenemisestä siirryttäessä lähituesta etätukeen vuoden 2010 alusta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Keski-Suomen TE-keskuksen tulisi uusia laitteistoa ja kiinnittää huomiota käytettävien ohjelmistojen valintaan. Keski-Suomen TE-keskuksen atk-tukipalvelu kaipaa myös atk-tukihenkilöstön asenteellista muutosta sekä henkilöstön tiedotusta ja perehdytystä uuteen atk-tukipalvelumalliin. Opinnäytetyötä voidaan jatkossa käyttää vertailukohteena, kun tehdään tutkimusta atk-tukipalvelun laadusta TE-keskuksissa Alue ICT-yksikön etätuen käynnistymisen jälkeen. Myös tutkimuskysely tarjoaa erinomaisen pohjan tehtäessa vastaavia kyselyjä tulevaisuudessa.