Oppilaitosyhteistyön kehittäminen ja nuorten innostaminen kunta-alalle : Case: Riihimäen kaupunki
Kuparinen, Outi; Laakso, Soila (2010)
Kuparinen, Outi
Laakso, Soila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001051033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001051033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on oppilaitosyhteistyösuunnitelman kehittäminen Riihimäen kaupungille ja nuorten innostaminen kunta-alalle. Idea opinnäytetyöhön saatiin Riihimäen kaupungilta.
Oppilaitosyhteistyön kehittäminen on kirjattu Riihimäen kaupungin henkilöstöstrategian toimintasuunnitelmaan 2009–2012. Vuoteen 2016 mennessä Riihimäen kaupungin henkilöstöstä noin 30 % eläköityy, joten Riihimäen kaupunki haluaa tehostaa henkilöstön hankintaa oppilaitosyhteistyöllä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu alan kirjallisuudesta sekä Riihimäen kaupungin omista julkaisuista ja raporteista. Tärkeänä tukimateriaalina työssä käytettiin myös Riihimäen kaupungin henkilöstöpäällikölle ja työsuojelupäällikölle tehtyä haastattelua. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään myös suomalaisen julkishallinnon rakennetta kuntien näkökulmasta sekä työnantajakuvan syntymistä ja sen merkitystä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Nuorten mielikuvia kartoitettiin kyselytutkimuksella, johon valittiin oppilaitokset Riihimäen kaupungin haasteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Tutkimukseen osallistui neljä oppilaitosta Hyvinkää-Riihimäen talousalueelta. Tutkimuksen avulla selvitettiin nuorten ajatuksia ja mielikuvia tulevaisuuden työnantajista sekä selvitettiin kanavat, joiden kautta nuoret tavoitetaan parhaiten. Teemahaastattelut tehtiin kahdelle opinto-ohjaajalle, joiden kanssa keskusteltiin oppilaitoksen ja kaupungin yhteistyön nykytilasta, mahdollisuuksista ja oppilaitosten toiveista. Teemahaastatteluissa opinto-ohjaajat kertoivat tuntiensa sisällöstä sekä käytettävistä oppimisvälineistä ja menetelmistä. Teemahaastatteluista saatiin ensiarvoisen tärkeää tietoa oppilaitoksen käytännöistä ja toimintatavoista sekä toiveista oppilaitosyhteistyöhön.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa nuorten mielikuvia ja ajatuksia Riihimäen kaupungista työnantajana, minkä pohjalta luodaan käytännönläheinen suunnitelma oppilaitosyhteistyöhön Riihimäen kaupungille. Suunnitelma on vuosikello-tyyppinen, ja se on jaettu neljään eri osaan kuukausien mukaan. Riihimäen kaupungin resurssit oppilaitosyhteistyöhön ovat vähäiset, joten suunnitelmasta oli tavoitteena muodostaa tiivis ja tarkoin harkittu sekä toimiva suunnitelma. Suunnitelman avulla Riihimäen kaupunki pystyy kohdentamaan resurssinsa ja markkinointinsa oikein – nuoriin vetoavasti.
Oppilaitosyhteistyön kehittäminen on kirjattu Riihimäen kaupungin henkilöstöstrategian toimintasuunnitelmaan 2009–2012. Vuoteen 2016 mennessä Riihimäen kaupungin henkilöstöstä noin 30 % eläköityy, joten Riihimäen kaupunki haluaa tehostaa henkilöstön hankintaa oppilaitosyhteistyöllä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu alan kirjallisuudesta sekä Riihimäen kaupungin omista julkaisuista ja raporteista. Tärkeänä tukimateriaalina työssä käytettiin myös Riihimäen kaupungin henkilöstöpäällikölle ja työsuojelupäällikölle tehtyä haastattelua. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään myös suomalaisen julkishallinnon rakennetta kuntien näkökulmasta sekä työnantajakuvan syntymistä ja sen merkitystä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Nuorten mielikuvia kartoitettiin kyselytutkimuksella, johon valittiin oppilaitokset Riihimäen kaupungin haasteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Tutkimukseen osallistui neljä oppilaitosta Hyvinkää-Riihimäen talousalueelta. Tutkimuksen avulla selvitettiin nuorten ajatuksia ja mielikuvia tulevaisuuden työnantajista sekä selvitettiin kanavat, joiden kautta nuoret tavoitetaan parhaiten. Teemahaastattelut tehtiin kahdelle opinto-ohjaajalle, joiden kanssa keskusteltiin oppilaitoksen ja kaupungin yhteistyön nykytilasta, mahdollisuuksista ja oppilaitosten toiveista. Teemahaastatteluissa opinto-ohjaajat kertoivat tuntiensa sisällöstä sekä käytettävistä oppimisvälineistä ja menetelmistä. Teemahaastatteluista saatiin ensiarvoisen tärkeää tietoa oppilaitoksen käytännöistä ja toimintatavoista sekä toiveista oppilaitosyhteistyöhön.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa nuorten mielikuvia ja ajatuksia Riihimäen kaupungista työnantajana, minkä pohjalta luodaan käytännönläheinen suunnitelma oppilaitosyhteistyöhön Riihimäen kaupungille. Suunnitelma on vuosikello-tyyppinen, ja se on jaettu neljään eri osaan kuukausien mukaan. Riihimäen kaupungin resurssit oppilaitosyhteistyöhön ovat vähäiset, joten suunnitelmasta oli tavoitteena muodostaa tiivis ja tarkoin harkittu sekä toimiva suunnitelma. Suunnitelman avulla Riihimäen kaupunki pystyy kohdentamaan resurssinsa ja markkinointinsa oikein – nuoriin vetoavasti.