Kotipizzan asiakastyytyväisyyskysely ja markkinoinnin vaikutus
Vainio, Anna (2009)
Vainio, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912298548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912298548
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee asiakkaiden tyytyväisyyttä Kotipizzaan, sekä sen markkinointia ja mainontaa. Opinnäytetyössäni käsittelen yleisesti Kotipizza-ketjua ja tutkimuskohteina olen käyttänyt Kuopion Petosen ja Savonkadun Kotipizza-myymälöitä.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kahden viikon mittaisella kyselyllä, jonka aikana saatiin sadasta lomakkeesta 92 vastausta takaisin. Analysointituloksia vertasin myymälöiden kesken ja laskin keskiarvoja asiakkaiden vastausten perusteella.
Kotipizzan markkinointi on ollut onnistunutta ja mieleenpainuvaa jossain määrin. Mieleenpainuvimpana mainoksena mainittiin Ylämummo-kampanja joka on toteutettu yhdessä SM-liigan kanssa mainostaen. Mainos vetoaa suureen määrään kansaa, joka myös seuraa jääkiekkoa, sekä nuorisoon ja jääkiekon harrastajiin ja kannattajiin. Petosen Kotipizza mainostaa itseään myös Kalpan kotipeli- otteluissa ja tekee yhteistyötä Kalpan kanssa puolin ja toisin.
Asiakaskyselyn perusteella Kotipizzan asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun ja tuotteiden laatuun sekä hintatasoon. Eniten asiakkaana tutkimuksen perusteella käy opiskelijat, naiset ja 0-20 vuotiaat. Tutkimusten perusteella Kotipizzan tulisi mainostaa uutta kotiinkuljetuspalveluaan enemmän kasvattaakseen sen käyttöastetta. Myös mieleenpainuvampaan mainontaan tulisi panostaa enemmän.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kahden viikon mittaisella kyselyllä, jonka aikana saatiin sadasta lomakkeesta 92 vastausta takaisin. Analysointituloksia vertasin myymälöiden kesken ja laskin keskiarvoja asiakkaiden vastausten perusteella.
Kotipizzan markkinointi on ollut onnistunutta ja mieleenpainuvaa jossain määrin. Mieleenpainuvimpana mainoksena mainittiin Ylämummo-kampanja joka on toteutettu yhdessä SM-liigan kanssa mainostaen. Mainos vetoaa suureen määrään kansaa, joka myös seuraa jääkiekkoa, sekä nuorisoon ja jääkiekon harrastajiin ja kannattajiin. Petosen Kotipizza mainostaa itseään myös Kalpan kotipeli- otteluissa ja tekee yhteistyötä Kalpan kanssa puolin ja toisin.
Asiakaskyselyn perusteella Kotipizzan asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun ja tuotteiden laatuun sekä hintatasoon. Eniten asiakkaana tutkimuksen perusteella käy opiskelijat, naiset ja 0-20 vuotiaat. Tutkimusten perusteella Kotipizzan tulisi mainostaa uutta kotiinkuljetuspalveluaan enemmän kasvattaakseen sen käyttöastetta. Myös mieleenpainuvampaan mainontaan tulisi panostaa enemmän.