Kokemuksista kehittämiseen : Moniammatillinen työskentely ASLAK- ja TYK-kuntoutuksessa
Tervonen, Maarit; Riikilä, Tuovi (2009)
Tervonen, Maarit
Riikilä, Tuovi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912228489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912228489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia Kruunupuiston ASLAK- ja TYK-kuntoutuksen moniammatillisesta työskentelystä ja niiden pohjalta selvittää näihin kuntoutustuotteisiin liittyviä kehit-tämistarpeita. Tavoitteena oli selvittää myös, miten kehittämiskohteet etenevät toimenpiteiksi ja arjen työskentelykäytännöiksi. Tavoitteena oli samalla yhdessä työskentelyn kehittyminen. Kohderyhmänä olivat ASLAK- ja TYK-kuntoutuksessa toimivien moniammatillisten työryhmien jäsenet. Kohderyhmän muodostivat fysioterapeutit, psykologit, lääkäri ja sosiaalityöntekijä, yhteensä kahdeksan henkilöä.
Työelämän muutokset ovat nopeita ja monitasoisia, taitavinkaan työntekijä ei pysty vastaamaan niihin yksin. Työn ja työkäytäntöjen muuttaminen edellyttää organisaatioilta ja ammattikunnilta toimintatapo-jen uudelleen tarkastelua, arkipäivän toiminnan arviointia ja työn kehittämisen kokeiluja. Ammatillinen kuntoutus kaipaa kehittämistä, jotta se pystyy vastaamaan työmarkkinoiden ja työelämän muutoksiin.
Tutkimusten mukaan moniammatillisen yhteistyön käsite on epämääräinen ja siitä on monenlaisia kuva-uksia. Moniammatillista transdisciplinary-periaatteella työskentelevää työryhmää kuvaavat kyky jakaa tietoa ymmärrettävästi, ammatillisten rajojen väljyys, kyky ottaa yhteistä vastuuta ja halukkuus olla sa-manaikaisesti oppija ja erityisasiantuntija sekä valmius sopeuttaa rooleja tiimin sisällä asiakkaan tarpeista lähtien.
Tämä kehittämistyö oli toimintatutkimus, jossa sovellettiin kehittävän työntutkimuksen työskentelyotetta ja menetelmänä keskustelevaa kehittämistä. Oleellista oli osallistujien yhteistoiminta, yhteinen keskustelu ja vuorovaikutus. Kokemuksista kehittämiskohteiksi nousi tarve moniammatillisuuden käsitteen ja tavoit-teiden tarkempaan määrittelyyn sekä palaverikäytäntöjen ja yhdessä työskentelyn kehittäminen. Mo-niammatillisen työskentelyn edellytykseksi osallistujat nostivat asiantuntijuuden. Kehittämistyöskentely nosti esiin useita kehittämiskohteita, joiden työstäminen jatkuu normaalina työryhmien ja tiimien kehit-tämistyönä. Kiinnostavaksi nousi, mihin suuntaan ASLAK- ja TYK-kuntoutus ovat tulevaisuudessa me-nossa.
Kehittämistyö johti uusien työkäytäntöjen kokeiluun. Kehittäminen vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Tulevaisuuteen suuntautuminen edellyttää työskentelytapojen jatkuvaa yhdessä kehit-tämistä. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia ja edelleen kehittää moniammatillisen työryhmän yhteistyötä, keskustelu- ja vuorovaikutustaitoja.
Työelämän muutokset ovat nopeita ja monitasoisia, taitavinkaan työntekijä ei pysty vastaamaan niihin yksin. Työn ja työkäytäntöjen muuttaminen edellyttää organisaatioilta ja ammattikunnilta toimintatapo-jen uudelleen tarkastelua, arkipäivän toiminnan arviointia ja työn kehittämisen kokeiluja. Ammatillinen kuntoutus kaipaa kehittämistä, jotta se pystyy vastaamaan työmarkkinoiden ja työelämän muutoksiin.
Tutkimusten mukaan moniammatillisen yhteistyön käsite on epämääräinen ja siitä on monenlaisia kuva-uksia. Moniammatillista transdisciplinary-periaatteella työskentelevää työryhmää kuvaavat kyky jakaa tietoa ymmärrettävästi, ammatillisten rajojen väljyys, kyky ottaa yhteistä vastuuta ja halukkuus olla sa-manaikaisesti oppija ja erityisasiantuntija sekä valmius sopeuttaa rooleja tiimin sisällä asiakkaan tarpeista lähtien.
Tämä kehittämistyö oli toimintatutkimus, jossa sovellettiin kehittävän työntutkimuksen työskentelyotetta ja menetelmänä keskustelevaa kehittämistä. Oleellista oli osallistujien yhteistoiminta, yhteinen keskustelu ja vuorovaikutus. Kokemuksista kehittämiskohteiksi nousi tarve moniammatillisuuden käsitteen ja tavoit-teiden tarkempaan määrittelyyn sekä palaverikäytäntöjen ja yhdessä työskentelyn kehittäminen. Mo-niammatillisen työskentelyn edellytykseksi osallistujat nostivat asiantuntijuuden. Kehittämistyöskentely nosti esiin useita kehittämiskohteita, joiden työstäminen jatkuu normaalina työryhmien ja tiimien kehit-tämistyönä. Kiinnostavaksi nousi, mihin suuntaan ASLAK- ja TYK-kuntoutus ovat tulevaisuudessa me-nossa.
Kehittämistyö johti uusien työkäytäntöjen kokeiluun. Kehittäminen vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Tulevaisuuteen suuntautuminen edellyttää työskentelytapojen jatkuvaa yhdessä kehit-tämistä. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia ja edelleen kehittää moniammatillisen työryhmän yhteistyötä, keskustelu- ja vuorovaikutustaitoja.