Helminauha Näsijärven ympäri : tuotteistamisella elämyksellisiin matkailupalveluihin
Wiren, Jonna (2009)
Wiren, Jonna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188323
Tiivistelmä
Tässä työssä matkailupalveluiden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi esitetään palvelujen tuotteistamista sekä elämyksellisyyden liittämistä palveluun. Työn tarkoitus on kuvitteellisen esimerkin avulla havainnollistaa palvelujen tuotteistamisella saavutettava hyöty palveluja kehitettäessä sekä elämyskolmio-mallin käyttö palvelun elämyksellisyyden lisäämisessä. Tarkastelua tehdään Pirkanmaan näkökulmasta.
Työ perustuu tieteelliseen kirjallisuuteen sekä ajankohtaisiin julkaisuihin ja raportteihin. Palveluiden tuotteistaminen, elämysteoria sekä elämyskolmio-malli käsitteet avataan selko kielelle ja liitetään esimerkissä käytäntöön.
Elämys on subjektiivinen kokemus, joka on kokijalle merkittävä ja tunteisiin vetoava. Elämystä ei voida varmasti luvata, mutta liittämällä elämyksen elementit palveluun, elämyskolmio- mallin avulla, todennäköisyys elämyksen kokemiseen kasvaa. Tuotteistettaessa palvelu, toiminnot pilkotaan osiin ja vakioidaan yrityksen strategian mukaisesti. Palvelun osien liittyessä saumattomasti toisiinsa, voidaan luoda puitteet elämyksen syntymiselle kokijassa. Elämyksellisyyden ja tuotteistamisen avulla palvelun hinnoitteluvapaus kasvaa ja kannattavuus paranee.
Matkailupalvelutarjontaa Pirkanmaan alueella määrittävät pirstaleisuus ja suunnitelmallisen yhteistyön puute. Tuotteistaminen voidaan nähdä toimivana työkaluna yhteistyöverkostoa luotaessa ja kehitettäessä sekä yrityksen kannattavuuden parantamisessa. Elämyskolmio- malli palvelujen elämyksellisyyden tuottamisessa on toimiva ja selkeä väline, jota yritys voi hyödyntää palvelujen kilpailukyvyn parantamiseksi niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla.
Työ perustuu tieteelliseen kirjallisuuteen sekä ajankohtaisiin julkaisuihin ja raportteihin. Palveluiden tuotteistaminen, elämysteoria sekä elämyskolmio-malli käsitteet avataan selko kielelle ja liitetään esimerkissä käytäntöön.
Elämys on subjektiivinen kokemus, joka on kokijalle merkittävä ja tunteisiin vetoava. Elämystä ei voida varmasti luvata, mutta liittämällä elämyksen elementit palveluun, elämyskolmio- mallin avulla, todennäköisyys elämyksen kokemiseen kasvaa. Tuotteistettaessa palvelu, toiminnot pilkotaan osiin ja vakioidaan yrityksen strategian mukaisesti. Palvelun osien liittyessä saumattomasti toisiinsa, voidaan luoda puitteet elämyksen syntymiselle kokijassa. Elämyksellisyyden ja tuotteistamisen avulla palvelun hinnoitteluvapaus kasvaa ja kannattavuus paranee.
Matkailupalvelutarjontaa Pirkanmaan alueella määrittävät pirstaleisuus ja suunnitelmallisen yhteistyön puute. Tuotteistaminen voidaan nähdä toimivana työkaluna yhteistyöverkostoa luotaessa ja kehitettäessä sekä yrityksen kannattavuuden parantamisessa. Elämyskolmio- malli palvelujen elämyksellisyyden tuottamisessa on toimiva ja selkeä väline, jota yritys voi hyödyntää palvelujen kilpailukyvyn parantamiseksi niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla.