Tilaisuus trendejä täynnä : asiakastilaisuuden järjestäminen helsinkiläiselle optikkoliikkeelle
Grönqvist, Hanna; Randelin, Emmi (2009)
Grönqvist, Hanna
Randelin, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178249
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on luonteeltaan käytännönläheinen ja toiminnallinen. Järjestimme helsinkiläiselle optikkoliikkeelle, Trend Optic Oy:lle asiakastilaisuuden huhtikuussa 2009. Asiakastapahtuman tarkoituksena oli saada yrityksen kanta-asiakkaita koolle viettämään iltaa yhdessä ja jakamaan yhteistä intohimoa silmälaseihin ja kehysmuotiin. Tutkimme asiakasillan onnistumista kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella tutkimuksella. Tilaisuuden vieraat vastasivat lyhyisiin kysymyslomakkeisiin, ja lisäksi haastattelimme seitsemää henkilöä suullisesti illan aikana.
Suunnittelimme kanta-asiakastapahtuman alusta loppuun, aina ideasta toteutukseen saakka. Järjestimme illan suurimmaksi osaksi omin voimin, sillä tekemällä oppii parhaiten. Tarvittaessa saimme tukea ja neuvoja työelämäkumppaniltamme Trend Optic Oy:lta ja sen henkilökunnalta. Teemana kanta-asiakasillassa oli kehysmuoti kautta aikojen. Tilaisuuden pääohjelmanumeroksi järjestimme muotinäytöksen, jossa mallit esittelivät menneiden vuosikymmenien trendikkäimpiä kehys- ja aurinkolasimalleja. Vastapainoksi vanhoille kehyksille oli tilaisuudessa esillä kevään ja kesän 2009 kehysmalleja, joita asiakkaat saivat halutessaan ostaa.
Kirjallisessa osuudessa käsittelimme onnistuneen asiakastilaisuuden järjestämistä. Tapahtumasuunnittelun teorian ohella perehdyimme muodin ja kehysmuodin historiaan. Pohdimme lisäksi, mitä asiakkuus ja tapahtumamarkkinointi tiivistetysti ovat. Opinnäytetyömme empiirisessä
osassa käsittelimme asiakasiltamme etenemisprosessia aina ideavaiheesta ja suunnittelusta käytännön järjestelyihin ja tulosten analysointiin saakka. Saamiemme tulosten mukaan järjestämämme asiakastilaisuus oli onnistunut. Vieraat olivat tyytyväisiä etenkin tilaisuuden tunnelmaan, ja he olivat halukkaita tulemaan vastaavanlaiseen iltaan uudestaan.
Halusimme tehdä opinnäytetyönämme jotakin erilaista ja mieleenpainuvaa. Ennen kaikkea toivoimme työstämme olevan hyötyä sekä työelämäkumppanille että meille itsellemme tulevaisuutta varten. Rakkautemme muotiin, asiakaspalveluun ja ihmisten kanssa työskentelemiseen innosti meitä opinnäytetyön toteuttamisessa ja tilaisuuden järjestämisessä.
Suunnittelimme kanta-asiakastapahtuman alusta loppuun, aina ideasta toteutukseen saakka. Järjestimme illan suurimmaksi osaksi omin voimin, sillä tekemällä oppii parhaiten. Tarvittaessa saimme tukea ja neuvoja työelämäkumppaniltamme Trend Optic Oy:lta ja sen henkilökunnalta. Teemana kanta-asiakasillassa oli kehysmuoti kautta aikojen. Tilaisuuden pääohjelmanumeroksi järjestimme muotinäytöksen, jossa mallit esittelivät menneiden vuosikymmenien trendikkäimpiä kehys- ja aurinkolasimalleja. Vastapainoksi vanhoille kehyksille oli tilaisuudessa esillä kevään ja kesän 2009 kehysmalleja, joita asiakkaat saivat halutessaan ostaa.
Kirjallisessa osuudessa käsittelimme onnistuneen asiakastilaisuuden järjestämistä. Tapahtumasuunnittelun teorian ohella perehdyimme muodin ja kehysmuodin historiaan. Pohdimme lisäksi, mitä asiakkuus ja tapahtumamarkkinointi tiivistetysti ovat. Opinnäytetyömme empiirisessä
osassa käsittelimme asiakasiltamme etenemisprosessia aina ideavaiheesta ja suunnittelusta käytännön järjestelyihin ja tulosten analysointiin saakka. Saamiemme tulosten mukaan järjestämämme asiakastilaisuus oli onnistunut. Vieraat olivat tyytyväisiä etenkin tilaisuuden tunnelmaan, ja he olivat halukkaita tulemaan vastaavanlaiseen iltaan uudestaan.
Halusimme tehdä opinnäytetyönämme jotakin erilaista ja mieleenpainuvaa. Ennen kaikkea toivoimme työstämme olevan hyötyä sekä työelämäkumppanille että meille itsellemme tulevaisuutta varten. Rakkautemme muotiin, asiakaspalveluun ja ihmisten kanssa työskentelemiseen innosti meitä opinnäytetyön toteuttamisessa ja tilaisuuden järjestämisessä.