‘Se on vain lasten leikkiä’ : Play Assessment for Group Settings-arviointimenetelmän käyttöönottoprosessi päiväkodissa
Varjonen, Erja; Ylänen, Eija (2009)
Varjonen, Erja
Ylänen, Eija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178193
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi päiväkoti Nestori Helsingin Oulunkylässä. Opinnäytetyö on osa Helsingin kaupungin päivähoidon ja toimintaterapeuttiopiskelijoiden tekemää TOIVO-hanketta, jonka tarkoituksena oli kehittää ja juurruttaa toimintaterapian näkökulmia hyödyntäviä
moniammatillisia lähdestymistapoja, menetelmiä ja toimintamalleja Helsingin kaupungin päivähoidon
käyttöön. Opinnäytetyön aihe nousi päiväkodin tarpeesta löytää lapsihavainnointia ja dokumentointia
tukeva väline.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli implementoida Ttl Tiina Lautamon kehittämä Play Assessment for Group Settings (PAGS) –arviointimenetelmä päiväkodin käyttöön. Esittelemme työssämme PAGS:ia ja käyttöönottoprosessin kulkua päiväkodissa. Implementoinnissa käytettiin hyödyksi Nevalaisen Hyvän
implementoinnin –mallia. Arvioimme työssämme PAGS:in tuomaa lisäarvoa lapsen erityistarpeen havaitsemiseen, havaintojen kirjaamiseen, erityistarpeen esille ottamiseen ja vahvuuksien
havaitsemiseen. Halusimme myös selvittää, kuinka toimintaterapeutin ammatillista osaamista voidaan
hyödyntää moniammatillisessa verkostossa sekä kuinka PAGS juurtui päiväkotiin.
Laadullisen tutkimuksen aineistoa keräsimme kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa, päiväkodin henkilökunnalle tehdyllä kyselyllä ja teemahaastattelulla. Analysoimme aineistoa käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää, jota ohjasivat tutkimuskysymykset. Eri menetelmillä
keräämämme aineiston tulokset tukivat toisiaan.
PAGS:in todettiin auttaneen lapsen erityistarpeen ja vahvuuksien havaitsemista sekä havaintojen kirjaamista. Päiväkoti tulee käyttämään PAGS:ia tukena ja työvälineenä kasvatuskeskusteluissa vanhempien kanssa. Päiväkodin henkilökunta koki PAGS:in implementoinnin myötä
toimintaterapeuttisen näkökulman avartaneen heidän näkemyksiään ja päivähoitoon kaivataan toimintaterapeuttista osaamista pedagogisen ja hoidollisen osaamisen rinnalle. PAGS lisäsi huomattavasti päiväkodin sisäistä moniammatillista vuoropuhelua.
PAGS:in todettiin soveltuvan ja tuovan lisäarvoa päiväkotikontekstissa. Sitä tullaan käyttämään
päiväkoti Nestorissa muiden arviointimenetelmien rinnalla.
moniammatillisia lähdestymistapoja, menetelmiä ja toimintamalleja Helsingin kaupungin päivähoidon
käyttöön. Opinnäytetyön aihe nousi päiväkodin tarpeesta löytää lapsihavainnointia ja dokumentointia
tukeva väline.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli implementoida Ttl Tiina Lautamon kehittämä Play Assessment for Group Settings (PAGS) –arviointimenetelmä päiväkodin käyttöön. Esittelemme työssämme PAGS:ia ja käyttöönottoprosessin kulkua päiväkodissa. Implementoinnissa käytettiin hyödyksi Nevalaisen Hyvän
implementoinnin –mallia. Arvioimme työssämme PAGS:in tuomaa lisäarvoa lapsen erityistarpeen havaitsemiseen, havaintojen kirjaamiseen, erityistarpeen esille ottamiseen ja vahvuuksien
havaitsemiseen. Halusimme myös selvittää, kuinka toimintaterapeutin ammatillista osaamista voidaan
hyödyntää moniammatillisessa verkostossa sekä kuinka PAGS juurtui päiväkotiin.
Laadullisen tutkimuksen aineistoa keräsimme kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa, päiväkodin henkilökunnalle tehdyllä kyselyllä ja teemahaastattelulla. Analysoimme aineistoa käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää, jota ohjasivat tutkimuskysymykset. Eri menetelmillä
keräämämme aineiston tulokset tukivat toisiaan.
PAGS:in todettiin auttaneen lapsen erityistarpeen ja vahvuuksien havaitsemista sekä havaintojen kirjaamista. Päiväkoti tulee käyttämään PAGS:ia tukena ja työvälineenä kasvatuskeskusteluissa vanhempien kanssa. Päiväkodin henkilökunta koki PAGS:in implementoinnin myötä
toimintaterapeuttisen näkökulman avartaneen heidän näkemyksiään ja päivähoitoon kaivataan toimintaterapeuttista osaamista pedagogisen ja hoidollisen osaamisen rinnalle. PAGS lisäsi huomattavasti päiväkodin sisäistä moniammatillista vuoropuhelua.
PAGS:in todettiin soveltuvan ja tuovan lisäarvoa päiväkotikontekstissa. Sitä tullaan käyttämään
päiväkoti Nestorissa muiden arviointimenetelmien rinnalla.